Brussel blues

Nieuw avontuur van Keller Brik

Muzikale thriller?

Brussel Blues speelt zich af in Brussel, vooral in cafés en nachtclubs. Hoofdpersonen zijn privédetective Keller Brik en zijn assistente Gwen. Ook hoofdinspecteur Rina Verstrepen speelt een rol. De speurders werken aan een aantal opdrachten die nogal verschillend zijn. Vaak gaat het om vermissingen. De meeste aandacht gaat naar een vermiste vluchteling, de vijftienjarige Amir Hassan. Bij hun werk krijgen Keller en Gwen te maken met een bendeoorlog van Serviërs en Albanezen. Brik belandt daarbij in verschillende vechtpartijen. Hij wordt meerdere verschillende in elkaar geslagen en beschoten. De thriller bevat veel geweld.

Auteur

Wouter Dehairs, ex-journalist en ex-onderzoeker aan de universiteit in Wenen, is naast auteur ook leraar. Zijn debuut Lockdown behaalde direct de longlist voor De Gouden Strop. Brussel Blues is het derde deel in de serie rond privédetective Keller Brik. Eerder verschenen De Graffitimoorden en Nachtstad. Het laatste boek werd bekroond met de Hercule Poirotprijs, een jaarlijkse litaratuurprijs voor de beste Vlaamse misdaadroman.

Voor de auteur was het kennelijk moeilijk om maat te houden en zich wat meer op een centrale verhaallijn te richten. Nu zijn er twee belangrijke: de vermiste vluchteling en de zelfmoord en de moord van Karel de Ridder en zijn dochter.

De opvallende zelfmoord van Karel de Ridder vormt wel een spectaculair begin. De Ridder schiet zich gezeten tegenover Keller Brik door zijn hoofd. Dehairs vond het kennelijk leuk om uitvoerig te vertellen over wat voor smeerboel dit in Briks kantoor aanrichtte. Naast deze verhalen komen andere kleinere opdrachten aan de orde, bijvoorbeeld de zoektocht naar een weggelopen demente vader. Het leverde Keller wel een liefdesaffaire op. Brik gaat ook nog speurwerk verrichten voor bendeleider Mihailovic en voor hoofdinspecteur Rina Verstrepen.

Opmerkelijk is dat er zoveel aandacht wordt besteed aan het privéleven van Gwen. Zij bezoekt ettelijke keren de psychologe Ruth Verbeecke. Te veel van het goede en een grote zijstap van de spannende verhaallijnen.

Niet alles in deze thriller is even helder en geloofwaardig. Om welke reden wordt Keller Brik steeds in elkaar geslagen? Het verhaal van de familie De Ridder blijft wat vergezocht en wordt niet helemaal helder. Grappig is de rol van de muziek. De schrijver vermeldt alle muzieknummers die in de cafés en clubs klinken en dan is er ook nog een songlijst van alle genoemde nummers. Leuk maar het heeft geen functie.

Ondanks al het geweld is het geen zware roman. Dit komt mede door de vaak ironische zinnetjes. Een voorbeeld. Eerst wordt het geweld beschreven en dan volgt de ironische opmerking. Voor de tweede keer op evenveel dagen smakte hij tegen de grond, alsof er een hand dwars door zijn schedel was gegaan, om daar met een harde klap het licht uit te doen. Het werd een vervelende gewoonte.

We hebben te maken met een spannende thriller die door veel actie nooit verveelt. Het is fijn dat het om een sympathiek speurdersduo gaat. Keller doet zijn uiterste best de verdwenen vluchteling te vinden en Gwen bekommert zich om een dakloze kraker. Beiden hebben een sociale instelling.

Een spannende en sympathieke thriller.

Wouter Dehairs – Brussel Blues. ISBN 978-94-014-8635-4, 287 pagina’s, € 20,99. Tielt (B): Uitgeverij Lannoo 2023.

Geplaatst in Alle Boeken, Deel van een reeks, Detective / Thriller | Reacties uitgeschakeld voor Brussel blues

De stiefvader

Wachten op een onzichtbaar kind

Roem gaat het sterfbed voorbij.

Docent Nederlands Rover van Slooten heeft van de oncoloog te horen gekregen dat zijn dagen geteld zijn. De tumor in zijn slokdarm is uitgezaaid naar de lever en het longvlies en is niet meer operabel. Rover is uitbehandeld. Hij zal thuis zijn eind moeten afwachten en hoe nabij dat eind is, kan de oncoloog niet zeggen. Rover besluit zich niet als een zieke te gedragen, maar gewoon weer aan het werk te gaan. Maar dat ‘gewoon’ valt niet mee. Hij licht zo min mogelijk mensen in, bang als zielige zieke te worden bejegend.

Als Neerlandicus is hij altijd gewoon geweest zijn lessen te beginnen met het voorlezen van een gedicht. Op een dag, als hij de leerlingen van een zesde klas voor zich heeft, en de gezichten van de toekomst naar zich opgeheven ziet, kiest hij een gedicht van Faverey dat eindigt met de woorden ‘De dood bestaat niet: zelf ben ik het die haar aanraak’. Koketteren met zijn toestand? Wellicht. Zijn dood moest een gebeurtenis worden, geen lijdzaam verdwijnen.

Rover wordt snel zieker. Bespreekt met zijn huisarts Lisa en zijn vrouw Eefje de dag dat zijn leven tot een eind gebracht zal worden. Toch verzet iets in hem zich daartegen. Dat iets is het feit dat hij Sarah wil zien. De stiefdochter, op wie hij zo dol op was toen ze jong was, en die liefde was wederzijds. Nu is ze een beroemde actrice, die zich jaren geleden in een interview afzette tegen haar stiefvader en hem ervan beschuldigde dat hij haar jeugd verwoest had met zijn intens gemene, hardvochtige en liefdeloze opvoeding. Hij heeft het verhaal vol verbazing gelezen. Iedereen geloofde haar, terwijl hij wist dat zij loog. Zou Sarah nu aan zijn sterfbed nog afscheid komen nemen? Misschien zelfs zeggen dat zij tóch van hem houdt? De pers dringt op voor zijn huis, het journaille wil het weerzien vastleggen. Achter het raam ligt Rover op zijn ziekenhuisbed. Wachtend en ongeduldig. Hij wordt benaderd door Damian, die wil bemiddelen tussen hem en zijn dochter. Publiciteitsgeil als Damian is, wil hij een graantje meepikken van de roem van dochter Sarah.

Auteur

Henry Sepers (1955) studeerde Nederlands en werkte als docent. Hij debuteerde in 1997 met de roman Bedachte Stad, evenals dit boek een roman over een verstoorde vader-dochter-relatie. In 2009 verscheen zijn eerste dichtbundel. Sepers heeft zes romans en drie dichtbundels op zijn naam staan, alle even fijnzinnig. De tweede dichtbundel Spreekt de troubadour (2012) werd genomineerd voor de J. C. Bloem poëzieprijs 2013. Sepers is ook fotograaf en videokunstenaar. 

De stiefvader wordt door de auteur omschreven als een roman over doodsangst en levensdrift, verstilling en openbaarheid. Zelf vind ik het vooral een roman over liefde die niet op de juiste waarde geschat wordt. Aan liefhebbende echtgenote Eefje worden weinig woorden gewijd, aan de dubbelhartige Damian meer, aan de trouweloze dochter Sarah het meest. Dit is een boek over een miskende liefde, over de tragiek opzijgezet te worden door iemand van wie je houdt. Dat verdriet vreet zo diep in dat degene die Rover wél liefhebben nauwelijks meer ertoe doen. Waar de hoop de dood in de ogen kijkt slaat de mens de ogen neer.

Een tragisch boek, adembenemend van opbouw, briljant geschreven.

Henry SepersDe stiefvader. ISBN 978-94-92241-51-1, 232 pagina’s, €22,95. Utrecht: Uitgeverij Magonia 2023.

Geplaatst in Alle Boeken, Fictie | Reacties uitgeschakeld voor De stiefvader

Tijd om te gaan

Eliminatie van nuttelozen

Futuristische kijk op de ouderenzorg in Nederland.

Na nucleaire aanslagen op Europa zijn in 2050 de medische voorzieningen in Nederland geminimaliseerd en zijn pensioenen en uitkeringen gestopt. Niet werkende personen worden als paria’s beschouwd, boven de 70 jaar is medische zorg voor velen uitgesloten en dien je uit het leven te stappen. De invloedrijke politieke partij ‘Dapperen Ouderen en Jongeren’ stimuleert op dwingende manier het vroegtijdig uitstappen van nuttelozen – niet werkenden, zodat voorzieningen voor jongeren en aan de economie bijdragende personen gegarandeerd blijft. Uit verzet of overmacht trekken ouderen en ongewensten zich terug in van voorzieningen gespeende dorpen waar ze proberen te overleven door ‘ouderenkunst’ te verkopen en zich te laten betalen als proefkonijn voor nieuwe chemische stoffen.

Radiologe Eva Prins beseft dat de politieke koers mensen de dood injaagt. Als haar man John ernstig ziek wordt beseft ze nog sterker dat een tegengeluid noodzakelijk is. Samen met een aantal collega’s en vrienden sluit ze zich aan bij de partij voor ‘Vrijheid van Leven en Sterven’. Abel Hama, een chirurg wordt de partijleider en gezamenlijk gaan ze de strijd aan.

Auteur

Pia van Egmond werd geboren en groeide op in Den Haag. Ze studeerde een aantal jaren medicijnen in Leiden, trouwde, kreeg kinderen en voltooide haar studie in Utrecht. Zij specialiseerde zich aansluitend in de radiotherapie en kreeg een aanstelling als medisch specialist. Ze promoveerde na haar pensioen en vatte vervolgens het plan op een roman te schrijven om op die wijze aandacht te vragen voor een zowel medisch als maatschappelijk probleem dat zij uitermate ongewenst vond: leeftijdsdiscriminatie. Tijd om te gaan is haar eerste roman. (Helaas konden wij geen auteursfoto achterhalen.)

In 2050 reist men in E-Mobs; voertuigen die invoegen op rails, daardoor opladen en de passagier naar hun eindbestemming rijden. De energietoevoer komt van Thoriumcentrales. Het zijn de enige futuristische details, buiten het extreem rechtse politieke klimaat. Vanuit Eva Prins volgen we op een beschouwelijke wijze de gevolgen van de vroegtijdige uitstapregel die zij als een aantasting van de vrijheid ziet.

Het verhaal is intrigerend, maar het verzand vanaf het begin in een overdaad aan dialoog en beschrijvingen waarin een overschot aan bijwoorden wordt gebruikt. De langdradigheid stagneert de leeservaring. De beschreven plot op de achterflap is briljant, in de uitwerking zitten jammergenoeg veel tegenstrijdigheden en losse draadjes.

Een paar voorbeelden van deze tegenstrijdigheden:

Wanneer het lunchtijd was, haalde ze meestal een sandwich uit een automaat in de hal. Als ze echt honger had vroeg ze bij het secretariaat of iemand een broodje uit de kantine voor haar meebracht.

Naar mijn mening is een sandwich gelijkwaardig aan een broodje. Nou zou men kunnen denken: is dit van belang voor een recensie? Mijn antwoord is ja, omdat dit soort tegenstrijdigheden door het hele boek zijn verweven. Zo is er sprake dat je op je zeventigste nergens meer voor dient. Financieel draag je niet bij aan de kosten van de maatschappij. Veel ouderen trekken zich daarom terug in dorpen waar ze muziek en kunst maken.

Ondanks de slopende armoede die na de grote nucleaire aanslagen het dagelijks leven in Europa was gaan beheersen, bloeide de kunst als nooit tevoren.

Later in het verhaal staat dat ‘ouderenkunst’ volledig waardeloos is. In de dorpen waar ouderen zich terugtrekken vormen zich orkesten van senioren die een instrument bespelen en er is vraag naar geschilderde portretten. Als kunst bloeit als nooit te voren – door de vele exorbitante uitvaartfeesten – zouden deze ouderen dus zeer nuttig zijn en veel geld verdienen.

Er wordt veel aandacht besteed aan een reis die Eva en haar man maken, hetgeen niets bijdraagt aan het subliem bedachte plot. Ook ligt de nadruk te veel op het vakgebied van de schrijfster.

Op de achterflap wordt melding gemaakt van een tegengeluid: de oprichting of het samenvoegen met de ‘Partij voor vrijheid van Leven en Sterven’ die pas plaatsvindt tegen het einde van het verhaal. Vervolgens gaan we in vliegende vaart naar de finale waarin de partij voor ‘Vrijheid van Leven en Sterven’ – zonder slag of stoot – de partij van ‘Dappere Ouderen en Jongeren’ overwint, waarna iedereen weer overgaat tot de orde van de dag. Welke nieuwe orde?

Het afgeraffelde einde maakt het verhaal ongeloofwaardig; de losse draadjes zijn teleurstellend.

De insteek van het verhaal is briljant, de uitwerking laat helaas veel te wensen over.

Pia van Egmond – Tijd om te gaan. ISBN 978-94-93214-77-4, 365 pagina’s, € 23,50. Haarlem: In de Knipscheer 2022.

Geplaatst in Alle Boeken, Fictie | Reacties uitgeschakeld voor Tijd om te gaan

Het intieme leven

De vrouw van de Italiaanse premier

Toeleven naar een interview.

In deze roman wordt een week lang het leven beschreven van Maria Cristina Palma, de beeldschone echtgenote van de Italiaanse premier Domenico Mascagni. Hun huwelijk stelt niets voor, ze slapen gescheiden. Ze probeert haar man wel zo veel mogelijk te steunen. Haar wordt gevraagd mee te werken aan een tv-interview. Na lang aarzelen stemt ze toe en de hele week leeft ze er naar toe. Het interview vormt de climax van de roman. We maken Maria Cristina in meerdere situaties mee: een work-out waarin een ongelukje plaatsvindt, een feest waar ze te veel drinkt, een kappersbezoek, het bijwonen van een opera en de ontmoeting met Nicola Sarti, een jeugdliefde. Hij komt op de proppen met een filmpje waarin ze uitgebreid seks met hem bedrijft. Maria Cristina is bang dat hij haar gaat chanteren.

Auteur

Niccolò Ammaniti (1966) is een Italiaanse auteur. Hij schreef verscheidene internationale bestsellers zoals: Ik haal je op, ik neem je mee, Ik ben niet bang, Zo God het wil, Anna. Ook was hij regisseur en showrunner van twee internationale tv-sereis: Il Miracolo en Anna. Van zijn boeken zijn in Nederland al meer dan 500.000 exemplaren verkocht. Zijn werk verschijnt over de hele wereld.

Ogenschijnlijk is Maria Cristina een benijdenswaardige vrouw. Ze wordt wel de mooiste vrouw ter wereld genoemd en als vrouw van de premier ontbreekt het haar aan niets. Ze heeft echter in haar leven de nodige tragiek meegemaakt. Al jong verloor ze haar vader, moeder en broer. Haar eerste echtgenoot verongelukte en haar huidige huwelijk is uitgeblust. Haar grootste geluk is haar dochtertje Irene. De schrijver is er goed in geslaagd een duidelijk beeld te geven van het karakter van Maria Cristina. Het is ook mooi om mee te maken dat ze in de loop van het verhaal verandert van een timide, geremde vrouw in een zelfbewust persoon. Het is sowieso knap dat deze mannelijke auteur er zo goed in slaagt te schrijven vanuit het vrouwelijk perspectief.

De schrijfstijl van Ammaniti is uitgesproken literair. Zijn filmische beschrijvingen zijn prachtig. Hij permitteert zich wel om veel details weer te geven. Dat geldt bijvoorbeeld bij de beschrijving van Maria’s uiterlijk. De afmetingen van Maria Cristina Palma’s gezicht zijn die van de goddelijke proportie, de verhoudingen tussen verticale , horizontale en schuine lijnen komen overeen met de wiskundige formule van de gouden snede. Ook de seksscene bevat veel details.

De roman is boeiend omdat er veel in gebeurt, er is de nodige spanning. Ook is er sprake van humor en ironie. Een voorbeeld van humor treffen we aan bij het etentje met een Belgische minister. Er moet een schoorsteen schoongemaakt worden en iemand laat zich in de schoorsteen zakken en komt vast te zitten.

Deze Italiaanse roman levert een heerlijke leeservaring op.

Niccolò Ammaniti – Het intieme leven. Uit het Italiaans vertaald (La vita intima) door Etta Maris. ISBN 978-90-488-6834-6, 334 pagina’s, € 22,99. Amsterdam: Lebowski Publishers 2023.

Geplaatst in Alle Boeken, Fictie | Reacties uitgeschakeld voor Het intieme leven

Uit water en bloed

Mysterie rond drie vrouwen

Het geheim speelt de hoofdrol.

Op 29 mei 1970 wordt inspecteur Maurice Vanhaele opgeroepen om op een plaats delict te verschijnen, of liever gezegd, op een plaats waar een dode vrouw is gevonden. Of haar dood een delict betreft zal nog blijken, het zou ook zelfdoding kunnen zijn. En dáár gaan zijn collega’s van uit. De hulpdiensten zijn zo onhandig geweest de dode Anita uit het bad te halen, waarin ze is gevonden. Ze hebben zo heel wat sporen verwijderd. Anita Dewinter, 25 jaar oud, is gevonden door haar moeder, Marie van Damme. Anita vertoont sporen van mishandeling en de naaldensporen op haar armen laten zien dat zij verslaafd was. Maar is zij vermoord, heeft zij zelf vol wanhoop een eind aan haar leven gemaakt, is ze aan een overdosis bezweken of speelt er meer? Marie kan geen antwoord geven. Zij zorgt als grootmoeder voor Alex, Anita’s tweejarige dochter en zal dat blijven doen. Het dossier wordt snel gesloten op ‘zelfdoding’. Inspecteur Vanhaele heeft daar eigenlijk geen vrede mee, maar legt zich erbij neer. Er is meer werk aan de winkel tenslotte. Maar de zaak blijft hem bezighouden.

Alex leidt vijfentwintig jaar later een heel ander leven dan Anita. Maar ook haar bestaan  verloopt niet rimpelloos. Ook zij komt in de narigheid. Ze zoekt onderdak bij haar oma Marie die er altijd voor haar geweest is. Maar ongerust en bang als Anita is, wordt zij ’s nachts bezocht door onheilspellende dromen, die haar zelfs overdag soms nog achtervolgen. Wat hebben die dromen te betekenen? Waarom hoort zij steeds de stem van een vrouw die haar waarschuwt dat ze niet moet vergeten dat bloed bindt wat water probeert te scheiden? Via haar beste vriendin Els die bij de politie werkt, komt zij terecht bij Maurice Vanhaele, die weliswaar bejaard is maar over een uitstekend geheugen beschikt. Hij kan een tip van de sluier oplichten.

Auteur

Jesse Goessens (1981) is portret- en huwelijksfotograaf. Hij schrijft in zijn vrije tijd spannende verhalen. Bij een schrijfwedstrijd behaalde hij een vierde plaats, een stimulans om het schrijven nu eens op grotere schaal te proberen. Zijn verhaal is gepubliceerd in de bundel Uitbreken waarin de eerste tien winnende verhalen van de wedstrijd werden opgenomen.

Goessens vertelt afwisselend het verhaal van Anita en haar dochter Alex, waardoor je als lezer steeds mee overspringt van de jaren zeventig naar de jaren negentig. Hij duikt ook het verleden in, naar de jaren veertig, met de vrouwenfiguur Anna. Zij blijkt ook een band te hebben met Anita en Alex. Welke, dat laten we graag in het midden natuurlijk.

Een aardige, maar bepaald niet overweldigende thriller. Af en toe behoorlijk chaotisch. Het Vlaams geeft het boek wel een bloemetje op de hoed.

Jesse Goessens – Uit water en bloed. ISBN 9-789-083-25409-8. 169 pagina’s, €19,95. Westerlo (B): Phoenix Books 2022.

Geplaatst in Alle Boeken, Detective / Thriller | Reacties uitgeschakeld voor Uit water en bloed

De verzetsman en de voetbalheld

In het concentratiekamp Ahlen

Commandant en gevangene.

Ze stonden tijdens het dagelijkse appel in concentratiekamp Ahlen vlak bij elkaar, de kampcommandant en een van de gevangenen. Misschien hebben hun blikken elkaar gekruist of heeft enig ander, vaak heel naar, contact tussen hen plaatsgevonden. Dat weten we niet en daarover speculeert de schrijver ook niet. Wel brengt hij verzetsman Gerhard Nijland en SS-Unterstormführer Otto Harder bijeen in dit boekje, een spin-off van De grootste bankoverval aller tijden.

Auteur

Frank Krake (1968) studeerde Marketing Strategy. Sinds 2013 schrijft hij boeken. De romans Mentol, Hannelore, De laatste getuige en De grootste bankoverval aller tijden werden bestsellers. In De rampondernemer beschrijft hij zijn eigen loopbaan als ondernemer. Dit boekje kwam voort uit het onderzoek voor De grootste bankoverval aller tijden. Passages die niet in dat boek pasten werden alsnog hierin opgenomen.

Ze hadden elkaar in Ahlen tegen kunnen komen. Verzetsman Gerhard Nijland leed er een kommervol bestaan. Hij werd er zwaar ziek, overleefde de bevrijding in april 1945 nauwelijks en overleed kort daarna, ver van huis. In een ‘bonusdeel’, lezen we nog hoe Nijland op de dag dat hij zich zou verloven werd gearresteerd.

Relatief veel aandacht wordt besteed aan de carrière van de oorlogsmisdadiger Otto Helder, ooit een grote voetballer en atleet, die het al voor de Eerste Wereldoorlog tot het Duitse nationale elftal bracht. Zijn voetballoopbaan, soldatenverleden uit de Eerste Wereldoorlog en carrière binnen de SS, die hem uiteindelijk als commandant naar het concentratiekamp Hannover Ahlen bracht wordwn vrij gedetailleerd vermeld.

Een schrijnend, historisch interessant boekje in het formaat van een Boekenweekgeschenk. Niet alleen in de meidagen de moeite waard.

Frank KrakeDe verzetsman en de voetbalheld. ISBN 978-90- 824-7646-0, 96 pagina’s, € 14,99. Hengelo: Uitgeverij Achtbaan 2023.

Geplaatst in Alle Boeken, Tweede Wereldoorlog | Reacties uitgeschakeld voor De verzetsman en de voetbalheld

Waarachtige beschrijvingen uit de permafrost

Vierhonderd jaar Nova Zembla

Ontdooid na 425 jaar.

Donald Niedekker kreeg in 2021 de prijs voor eigenzinnige literatuur. Zijn nieuwste roman behoort zeker tot deze categorie. Het afwijkende betreft in de eerste plaats de hoofdpersoon. In 1597 nam de ík-figuur deel aan een ontdekkingstocht . Het was een expeditie naar de Noordoostpassage, via het Noorden naar China. Willem Barentsz wilde met een kaart van Plancius de route verkennen. De tocht mislukte. Bij Nova Zembla liep het schip vast in het ijs. De bemanning probeerde te overleven in de hut Het Behouden Huys. Bartioméa, zo noemde de bemanning hem, overleed en werd begraven in het ijs. Het ging om permafrost, dat is ijs dat het hele jaar bevroren blijft. Door de opwarming van de aarde gaat de permafrost toch ontdooien. Bertioméa komt weer tot leven en doet verslag van de 425 jaar die hij in zijn ijsgraf doorbracht.

Auteur

Donald Niedekker (1963) is dichter en schrijver. Hij publiceerde eerst een aantal reisboeken, daarna schreef hij romans, novellen en dichtbundels. Zij romandebuut is Hier ben ik. Onder het pseudoniem Ellen Wenkelbach schreef hij Het moet wel beschaafd blijven. De roman Oksana werd in 2017 genomineerd voor de Fintro literatuurprijs. Niedekker ontving in 2021 de Brusselse VUB Luc Bucquoye Prijs voor eigenzinnige literatuur en kreeg de Bordewijk-prijs 2022 voor Waarachtige beschrijvingen uit de permafrost. Nu staat dit boek op de shortlist van de Libris Literatuurprijs 2023.

De hoofdpersoon, een naamloze verteller, vertelt uitvoerig over zijn jeugd in Amsterdam.  Zijn vader was een houthandelaar die veel reisde. Op een keer nam hij een Russische matroesjka mee, een ei met nog acht eieren in zich. De ‘ik’ is erg geïnteresseerd in de kaarten die toen nog volop in ontwikkeling waren. Hij bewondert de cartograaf Petrus Plancius. Deze maakt de plannen voor de Nova Zembla-expeditie. De ‘ik’ is dichter en bezoekt De Egelantier, een rederijkerskamer. Als dichter gaat hij mee met de expeditie. Hij zou lofzangen moeten dichten over deze glorieuze tocht.

De expeditie mislukte omdat het schip vastliep in het ijs. Van de wrakstukken van het vernielde schip bouwde de bemanning een hut waarin ze overwinterden. De omstandigheden waren heel zwaar. Bartloméa wordt ziek en overlijdt. Hij krijgt een sneeuwgraf. Dat hij na 425 jaar weer aan het woord komt is zeer absurd en ongeloofwaardig, maar door de manier waarop de schrijver dit aanpakt voor de lezer toch acceptabel. Als de permafrost gaat smelten kan hij ook verslag doen van die lange periode. Zijn belangrijkste herinnering betreft de proef die de Sovjets namen met een waterstofbom. In 1961 werd die bom boven Nova Zembla tot ontploffing gebracht.

Wat deze roman zo uitzonderlijk goed maakt is de bijzondere stijl. Die is vaak heel poëtisch. Dat geldt bijvoorbeeld voor de ritmische opsommingen, ook de afwijkende korte zinnen lijken uit een gedicht te komen:

Illusies. Illusies.

Ze werken.

Ze hebben me naar Nova Zembla gebracht. Ik ben

Gebleven, vierhonderd jaar, twee decennia en nog wat

Jaren.

   Illusies.

  Verhalen waar verhalen van komen.

  Een ei in een ei.

We hebben te maken een heel interessant en origineel boek.

Donald Niedekker – Waarachtige beschrijvingen uit de permafrost. ISBN 978-90-831-7440-2, 211 pagina’s, € 21,50. Amsterdam: Uitgeverij Koppernik 2022.

Geplaatst in Alle Boeken, Diversen | Reacties uitgeschakeld voor Waarachtige beschrijvingen uit de permafrost

Max, de hulphond

Treinreis met grote gevolgen

Het leven hangt van toeval aan elkaar.

Als Emma haar zusje Elisa in Groningen gaat bezoeken wordt ze in de trein aangesproken door een oudere heer die haar vraagt of haar mooie blonde krullen écht zijn, en of hij ze aan mag raken. Een vreemde vraag, waarop Emma desondanks ‘ja’ zegt. En dat is het begin van een grote verandering in haar leven. De man, emeritus hoogleraar Hans van der Zee, vertelt dat zijn overleden dochter Alison net zulke mooie haren had als zij. Hij wil Emma graag het verhaal van haar korte leven vertellen. Hij herkende Emma als journaliste van een tijdschrift voor psychologie en is de mening toegedaan dat het verhaal van Alison van belang zou kunnen zijn voor haar lezers.

Dit eerste contact leidt tot een aantal ontmoetingen bij Hans. Het verhaal van de eenzame Alison die afgleed tot gokverslaving en criminaliteit en die uiteindelijk niet meer wilde leven, emotioneert Emma zeer. Alison had gered kunnen worden, meent Hans, als ze tijdig de hulp had willen aanvaarden van de hulphond Max die hij voor haar gekocht had. Maar ze was al te ver heen. Nu is Max zijn hond. Het trouwe dier is de hele dag op pad om mensen in het park te helpen. En die zijn allemaal blij met zijn aandacht.

Een vreemd verhaal. Des te meer omdat tienerzoon Stefan van Emma’s zusje óók gokverslaafd is. En evenmin geholpen wil worden en dreigt af te glijden tot criminaliteit. Toeval alom. Net zo toevallig als het feit dat Stefan in het park hulphond Max ontmoet. En later, in de trein, met Hans van der Zee aan de praat raakt. En dat weet niemand van iemand. Emma vraagt haar baas of ze een verhaal mag schrijven over het nut van hulphonden voor mensen met psychische problemen. De hoofdredacteur ziet dat wel zitten. Emma reist af naar een trainingscentrum voor hulphonden en wordt daar ontvangen door Mart die… en jawel, daar drijft het toeval weer boven.

Auteur

Linda Beukeboom (1962) studeerde fysiotherapie en volgde later de opleiding Psycho Sociaal Onderwijs SPSO. Ze heeft zich gespecialiseerd in het geven van sportinstructie. Ze schrijft sinds een paar jaar teksten voor websites. Van haar hand verschenen eerder de jeugdroman De voetbaltrainer en ik en de roman Aangeraakt. Dit is haar tweede roman voor volwassenen.

Beukeboom schuwt de actualiteit niet. Zelfdoding, gokverslaving, criminaliteit, tobben over de identiteit, moeizame ouderrelaties, het komt allemaal voorbij. Leidraad is het gegeven dat hulphonden als Max zo’n grote steun kunnen zijn voor mensen in nood. Onhandig detail: in het boek wordt erop gewezen dat juist border colli’s zulke goede hulphonden zijn, ook Max, de ‘hoofdpersoon’ uit het boek is een border colli. Even gegoogeld: de Max op de kaft is geen border colli. Slordigheidje, maar toch.

‘Een boek met een verrassende warmte en diepgang, dat bol staat van de emoties’ prijst de uitgever aan. Wat uw recensent betreft is dat nogal overtrokken. Het feit dat het ene toeval het andere opvolgt en van meet af aan voorspelbaar is, is geen sterke zet. Ook de schrijfstijl van de auteur laat zeer te wensen over. Er staan her en der taalkundige uitglijders in die met de inbreng van een goede redacteur verwijderd zouden zijn. En dan die warmte en die emoties.. wat uw scribent betreft was het nogal een wee geheel. Maar een wee geheel met een happy end, dat is toch mooi meegenomen.

Geen hoogvlieger, te oppervlakkig.

Linda Beukeboom – Max, de hulphond. ISBN 978-94-6449-670-3, 198 pagina’s, €16,95. Prinsenbeek: Uitgeverij Ellessy 2023.

Geplaatst in Alle Boeken, Dieren | Reacties uitgeschakeld voor Max, de hulphond

De zondaar

‘Zware’ kerkleden onder vuur

Primeur voor Vince van Zandt?

Urk wordt opgeschrikt door een moord op een vooraanstaand lid van de ‘zware’ Onankerk, een zwartekousengemeenschap. In de nabijheid van het slachtoffer is een Bijbeltekst achtergelaten.

Onmiddellijk duiken op de social media berichten op over de niet koosjere wandel van het slachtoffer. Misdaadjournalist Vince van Zandt van De Stem van Nederland, die onder vuur ligt nadat hij een reportage moest rectificeren van zijn waarnemend hoofdredacteur, heeft dringend een goede primeur nodig om reputatie weer wat op te krikken. Hij reist af naar het voormalige Zuiderzee-eiland. En dan vindt er een tweede moord plaats…. Vince kan echter niet ongemerkt zijn gang gaan op Urk. Hij raakt zelf onder vuur van de agressieve dorpsjeugd.

Auteur

Hans Faber was journalist voor onder meer de Volkskrant en het Financieel Dagblad. Tegenwoordig runt hij een communicatiebureau en schrijft hij boeken. In 2017 zou hij zijn eerste boek publiceren. Maar na de moord op zijn nichtje Anne Faber begon hij eerst op verzoek van zijn broer aan het schrijven van Anne: Kroniek van een zoektocht. Drie jaar later werd De Rus alsnog uitgeven. De minister is het vervolg. Beide boeken werden genomineerd voor respectievelijk de MAX Bronzen Vleermuis en de Thrillzone Awards. De zondaar is het derde boek met misdaadverslaggever Vince van Zandt als hoofdpersoon.

Hoofdstukken over de dader, diens achtergrond en motieven worden afgewisseld door passages over het moeizame onderzoek van Vince. Deze stijl van schrijven ligt mij persoonlijk wel. Onwillekeurig kreeg ik zo veel sympathie voor de dader dat deze wat mij betreft er mee weg mocht komen. Of dat er inderdaad van komt lezen we in de goedgekozen ontknoping.

En passant wordt het beeld dat we tijdens de recente pandemie kregen van de ‘zware’, gesloten kerkgemeenschappen op de biblebelt verder uitgebouwd door een fraai doorkijkje op kerkelijk Urk.

Wederom is Hans Faber erin geslaagd zijn held Vince van Zandt, een bekwame journalist, zijn tanden te laten zetten in een van het begin tot het einde boeiende en uiterst spannende zaak. Het doet ons als lezer verlangen naar deel vier van de reeks.

Hans FaberDe zondaar. ISBN 978-90-443-6459-4, 318 pagina’s, € 22,99. Amsterdam: The House of Booka 2023.

Geplaatst in Alle Boeken, Deel van een reeks, Detective / Thriller | Reacties uitgeschakeld voor De zondaar

Hemelwortels

De angsten van een claustrofoob

Op zoek naar alle huiverbronnen.

In deze omvangrijke essaybundel is het centrale onderwerp claustrofobie. De schrijver/onderzoeker heeft daar wel een zeer brede opvatting over. Het gaat niet alleen over opsluitingsvrees, maar ook over engtevrees en dieptevrees. Hij ging in de literatuur op zoek naar beschrijvingen van mijnen en grotten en noemt dat claustrofobe verkenningen. De zoektocht leverde een verzameling op van 40 verhalende essays, die vaak ironie of humor bevatten. De vele illustraties maken het boek aantrekkelijk.

Auteur

Atte Jongstra (1956) is de auteur van een steeds uitdijend oeuvre bestaande uit: romans, essays, dichtbundels en vertalingen. Zijn werk is vele malen bekroond. Voor zijn oeuvre kreeg hij de Constantijn Huygensprijs. Hij werkt momenteel aan een biografie over Leo Vroman.

De schrijver begint met enkele persoonlijke ervaringen. In zijn geboortedorp Wispolia had hij als hobby het graven van gaten. De schrijver noemt zichzelf gatomaantje, hij had een gat-obsessie. Zijn eerste ervaring was toen er bij Wormer een gat werd gevonden. Zelfs na vele onderzoekingen kon men het ontstaan niet verklaren. De tweede ervaring betreft een boottochtje in een onderaardse grot, de Speedwell Cavern. Hier ontdekte Jongstra zijn claustrofobie.

Zelfs in de Bijbel vindt de schrijver voorbeelden van mensen in benauwde ruimtes. Eerst noemt hij de profeet Jona die drie hele dagen in de ingewanden van een enorme vis zit opgesloten. Hij overwint de engtevrees door een rotsvast vertrouwen in God. De manier waarop de verlossing van Jona wordt beschreven is een mooi voorbeeld van de ironische schrijfstijl van Jongstra: God laat hem door de vis als een soort kwat op de vaste wal spugen. ‘Dank U Heer, Uw naam zij geheiligd.’ Een ander Bijbels voorbeeld is de kruisiging van Christus. Na zijn sterven daalde zijn ziel af naar het Voorgeborchte. De meeste mensen verblijven jaren in deze ruimte, maar Christus verblijft er slechts van vrijdagavond tot zondagmorgen. Na zijn opstanding vertoont hij zich aan zijn leerlingen. In het boek wordt ook de hemel beschreven, het gaat om de dromen van de Zweedse theoloog Swedenborg. Hier is geen sprake van opsluitingsvrees.

Veel aandacht besteedt de auteur aan mijnen. Dat begint al bij de afbeelding naast de titelpagina. We zien een doodgewaande mijnwerker die in 1963 in het Duitse Lengede via een nauw boorgat naar boven wordt gehesen in een torpedovormige capsule. Het ziet er doodeng uit. Herman Heijermans schreef het toneelstuk Glück auf. Hij werkte hiervoor een week als kompel. In het hoofdstuk De kanarie der mijnwerkers lezen we waarom de mijnwerkers een kanarie meenamen naar beneden. Mijnwerkers hebben talrijke heiligen die hen beschermden met als favoriet Sinte Barbara.

Ruimtevrees heeft een tegenhanger. Sommigen voelen zich niet prettig in een besloten gebied, dit wordt engtevrees genoemd; Het komt voor bij: een spoorwegcoupé, in een schouwburg of bioscoopzaal. Maar engtevrees slaat ook op maatschappelijke banden. Mensen die daar last van hebben willen zich niet binden. Ze zijn tegen het huwelijk en lidmaatschappen van verenigingen en organisaties.

In het hoofdstuk Nootopgravingen staan de vele noten. Sommige zijn heel interessant, andere vooral humoristisch. Ook de illustraties zijn heel bijzonder. Het boek wordt afgesloten met een zeer uitgebreid register.

Een heel opmerkelijk kijk- en leesboek!

Atte Jongstra – Hemelwortels. Avonturen van een lijder. ISBN 978-94-93183-15-5, 155 pagina’s. Enschede: AFdH Uitgevers 2023.

Geplaatst in Alle Boeken, Essays | Reacties uitgeschakeld voor Hemelwortels