Ontdek de iPhone

Bijgewerkt voor iOS 16, t/m iPhone 14

Wiebelmodus en Appbibliotheek.

De onlangs overleden cabaretier Paul van Vliet had het ooit over Leuke Dingen Voor De Mensen. Hij bedoelde daar niet de iPhone mee, maar dat zou best hebben gekund. Uw mobieltje huisvest tegenwoordig een bijzonder krachtige computer met ongelooflijk veel mogelijkheden. De modale gebruiker kent en gebruikt er maar een fractie van en dat is jammer. In een vorig tijdperk zou de verwijzing RTFM (Read The Fucking Manual) nog oplossing bieden, maar reeds lang geleden zijn de handleidingen weggelaten.

Maar gelukkig is er Henny Temmink

Auteur

Henny Temmink is automatiseringsjournalist sinds 1991. Ze schreef voor een groot aantal computertijdschriften, waaronder Pc-Active, CompuKids en WPlus…Computer Magazine. Ook heeft ze een respectabel aantal computerboeken op haar naam staan. Ze heeft de ontwikkeling van de iPhones, iPads en nu ook iWatches op de voet gevolgd, evenals de elkaar vaak jaarlijks opvolgende versies van het besturingssysteem iOS. Elke volgende versie van apparatuur en besturingssysteem kent nieuwe mogelijkheden en leuke gadgets en de schrijfster volgt die op de voet en zo helpt zij ons het meeste uit ons mobieltje te halen.

In het eerste hoofdstuk maken we kennis met het besturingssysteem iOS. Eerst wordt samengevat wat er nieuw is in iOS 16 (het boek is gebaseerd op iOS 16.9.2) en dat is nogal wat, bijvoorbeeld de app Tips, het veranderde toegangsscherm, meer mogelijkheden voor bestaande apps, zoals Agenda, Berichten en Contactpersonen. Er zijn meer mogelijkheden om snelle notities te maken en u kunt een te snel verstuurde mail nog een aantal seconden intrekken. Het bovenstaande is slechts een fractie van alle nieuwe mogelijkheden, die verder in de verschillende hoofdstukken aan bod komen. Eerst leren we echter omgaan met de interface: vingeroefeningen worden gevolgd door het toegangsscherm, meldingen, de aan te passen Weergave Vandaag, het Bedieningspaneel, het Beginscherm, de ‘meegeleverde’ Apps, de Statusbalk, Updates, Helderheid en kleurbalans aanpassen, Batterijbeheer, Siri (de digitale assistent), Tekst invoeren en tenslotte Tekst bewerken. U leert de apps manipuleren met de wiebelmodus en hoe u ze kunt sorteren met behulp van de Appbibliotheek.

 de Appbibliotheek, twee handige   

 Het tweede hoofdstuk is gewijd aan Accounts, want zonder account en Apple ID begint u niet veel. Het wordt gevolgd door hoofdstuk drie over Apple ID en iCloud. Ook Aankopen en het onontbeerlijke Zoek mijn worden hier behandeld, evenals het delen van bepaalde zaken (bij voorkeur niet de telefoon) met het gezin en het werken met iCloud op de computer (van Apple of de Windows pc.

Vervolgens leert u verder omgaan met uw telefoontje in de praktische hoofdstukken Contacten, Communicatie, Mail en Agenda, Camera, Muziek en TV en Safari, de favoriete browser van Apple.

In een Appendix leert u nog uw iPhone gebruiksklaar maken. Een index ontbreek natuurlijk niet.

Een uitstekend en met veel schermafbeeldingen geïllustreerd leerboek en naslagwerk dat je heel wat tijd en ergernis bespaart en ervoor zorgt dat je veel meer uit je mobieltje haalt.

Henny Temmink – Ontdek iOS 14. Bijgewerkt voor iOS 16, t/m iPhone 14.  ISBN 978-94-6356-285-0, 246 pagina’s, € 29,99. Culemborg / Barcelona: Van Duuren Media 2022.

Wie na aankoop het boek bij de uitgever registreert kan onder meer de complete inhoud via internet raadplegen.

Geplaatst in Alle Boeken, Computers | Reacties uitgeschakeld voor Ontdek de iPhone

Nia

Liefde en stille kracht

Toeval of voorbestemd?

Het verhaal begint in juli 1947 tijdens de eerste militaire actie in Nederlands Indië. Luitenant Leo de Jong is met een groep soldaten op patrouille. Als hij een leeg huis inspecteert wordt hij vermoord. Het is de centrale gebeurtenis in het boek. Dit boek gaat in hoofdzaak om de families van Nia, Chandrawinata Ibu, in Bandung en van Koen de Jong, student in Delft. Lia gaat in Delft studeren en ontmoet Koen. Heel geleidelijk ontwikkelt zich een grote liefde tussen hen. Tegelijkertijd wordt er meer bekend over de dood van Leo de Jong in 1947, die begraven ligt op een erebegraafplaats in Bandung.

Auteur

Eddy Meijer bereisde voor zijn werk de hele wereld en raakte gefascineerd door het verre oosten. Nia is zijn debuutroman die hij schreef na het overlijden van een vroegere geliefde uit Indonesië, waarbij hij zichzelf de vraag stelde hoe hun levens zouden zijn verlopen als ze niet uit elkaar waren gegaan.

Een flink aantal hoofdstukken is gewijd aan de avonturen van Nia die als Miss Indonesië deelneemt aan de Miss Universe Contest in Bangkok. Haar familie was fel tegen deelname. Haar verloofde Ramin heeft haar verstoten. Ondanks de tegenstand gaat ze toch. In Bangkok trekt ze op met miss Holland. Ze merkt al snel dat er in de organisatie mannen zijn die war van haar willen in ruil voor kansen op een titel. Omdat ze daar niet op in gaat is ze al snel uitgeschakeld en gaat ze weer naar huis.

In het hoofdstuk Koen, juli 1976, wordt een reis beschreven die Koen maakt naar Israël. Zijn ouders zijn fel gekant tegen deze vakantie: te gevaarlijk. Het is een interessant hoofdstuk met veel informatie over de oorlogen. Koen komt nog in een gevaarlijke situatie. Zijn christelijke opvoeding komt even naar voren. Hij denkt aan een spreuk op zijn kamer Werp uw bekommernis op de Heer en Hij zal voor U zorgen. Het helpt. Overigens is het vreemd dat de schrijver dit Israëlverhaal opneemt in de roman, want deze gebeurtenis staat geheel buiten het eigenlijke verhaal.

Het karakter van Nia is moeilijk te begrijpen. Van een Indonesisch meisje in deze tijd valt al gauw te verwachten dat ze moslima is. In het boek wordt geen woord gewijd aan haar godsdienst. Wel is er sprake van stille kracht. Nia draagt altijd een kris bij zich, waarmee onverklaarbare dingen gebeuren.

Een opmerkelijk gedeelte is de liefdesgeschiedenis van Nia en Koen. Koen is betoverd door de schoonheid en de charme van Nia. Hij heeft veel respect voor haar en laat alles ten aanzien van de lichamelijke liefde aan Nia over. De lichamelijke toenadering is een geleidelijk en zeer langzaam verlopend proces, waarbij ook de stille kracht een rol speelt. Het is de schrijver gelukt deze romance subtiel en heel zuiver te beschrijven. Een hoogtepunt in het boek.

Spannend is de speurtocht van Koen naar de ware toedracht van de dood van zijn oom Leo. Een complicatie daarbij is dat het ging om de vrijheidsstrijd van de Indiërs aan de ene kant en de Nederlandse kolonisten aan de andere kant. Kan hij op begrip rekenen bij de familie van Nia? Gelukt het Koen om achter de ware toedracht te komen en vindt hij het graf van zijn oom? Kwesties die het boek spannend maken.

De roman is geschreven in een heldere stijl en van begin tot einde boeiend. Je legt dit boek niet gemakkelijk weg. Het is een goed verhaal met wel veel toevalligheden.

Een zeer geslaagde en boeiende roman.

Eddy Meijer – Nia. ISBN 978-94-6365-506-4, 396 pagina’s, € 24,90. Leeuwarden: Uitgeverij Elikser 2023.

Geplaatst in Alle Boeken, Cultuur, Geschiedenis, Nederlands Indië | Reacties uitgeschakeld voor Nia

De schreeuw van de zeearend

Lisbeth Salander in duplo?

Millenniumreeks krijgt derde auteur.

Het laatste waar Lisbeth Salander op zat te wachten is de zorg voor een kind in haar mik geschoven te krijgen, haar dertienjarig nichtje Svala. Er is niemand anders, laat de sociale dienst haar weten en het is tijdelijk, totdat er een andere oplossing is gevonden. Vol tegenstrijdige gevoelens reist ze van Stockholm af naar Gasskas in het onherbergzame hoge noorden van Zweden waar ‘het kind’ meent wel voor zichzelf te kunnen zorgen.

 Ook Mikael Blomkvist vertrekt onafhankelijk van Lisbeth ‘toevallig’ naar hetzelfde plaatsje, waar zijn dochter, die hij nauwelijks kent, gaat trouwen met de plaatselijke gemeentesecretaris, een gladde politicus.

Auteur

Karin Smirnoff (1964) is een Zweedse auteur. Ze was journalist en is eigenaar van een houtbedrijf. Ze debuteerde in 2018 met Mijn broer, dat genomineerd werd voor de belangrijkste literatuurprijs van Zweden. Na Stieg Larsson (1954-2004) en David Lagercratz (1962), die elk drie boeken van de immens populaire Millenniumreeks (meer dan 100 miljoen verkochte boeken) schreven is het aan haar om nieuwe avonturen voor het iconische duo Salander-Blomkvist te bedenken. Dit boek is het zevende deel van de reeks.

De eerste ontmoeting tussen tante en nichtje wordt als volgt beschreven:

‘Ik ga nog wat koffie halen, zegt de collega. ‘Probeer elkaar wat beter te leren kennen. Lisbeth, misschien kun jij iets over jezelf vertellen.’ ‘Vechtsporter, werkt bij een beveiligingsbedrijf, heeft een Honda 350, woont in Stockholm,’ zegt Svala. ‘In de Fiskargatan, Södermalm.’Ze kijken elkaar over de tafel heen aan. Ze hebben zelfs dezelfde kleur ogen. ‘Hoe weet je dat?’ Vraagt Lisbeth. ‘Ik heb me ingelezen’, antwoordt ze. ‘Mooi’, zegt Lesbeth. ‘Meer hoef je niet te weten.’ ‘Jawel,’ zegt Svala. “Ik moet weten of je twee nachten in het appartement kunt slapen, dan hoef ik geen oppas.’  

Beide hoofdpersonen vallen met hun neus in de boter. Lisbeth merkt dat haar hoogbegaafde nichtje alle zeilen moet bijzetten om zich een aantal criminelen rondom ‘stief-Peder’, zoals ze de vriend van haar moeder noemt, van het lijf te houden. Haar moeder is trouwens plotseling verdwenen en ze probeert haar te achterhalen.

Mikael maakt kennis met zijn aanstaande schoonzoon Henry Salo. Hun verhouding is wat ongemakkelijk. Ook het weerzien met mijn dochter Pernilla verloopt stroef. Ze verwijt hem dat hij er nooit echt voor haar is geweest. Alleen zijn kleinzoon Lukas, op wie hij niet al te lang geleden een tijdje heeft gepast, is oprecht blij hem te zien.

Wanneer tijdens het huwelijksfeest Lucas wordt ontvoerd en Mikael wordt aangeschoten is het spel op de wagen. In het ziekenhuis komt Lisbeth langs:

‘Zo, Kalle Blomkvist, verstop je je hier, in een ziekenhuis in Norrland. Kun je niet eens naar een bruiloft gaan zonder in een actiefilm terecht te komen?’

Die actiefilm speelt zich volop af in de rest van het verhaal. Wreedheid, corruptie, milieuschandalen, mediterraan aandoende kruisverbanden tussen mensen, de natuur (met een snier naar het rijkeluiskind Greta Thunberg) en nog veel meer, waaronder inderdaad de zeearenden,  met alles erop en eraan. Lisbeth heeft daarnaast haar handen vol aan ‘het kind’ dat haar eigen, levensgevaarlijke agenda najaagt.

Vooral de interactie tussen Lisbeth en Svala is kostelijk beschreven. Ze hebben bepaalde trekken gemeen, maar de vroegwijze Svala is beslist geen één-op-één kopie van haar tante. Lisbeth wil eigenlijk zo snel mogelijk van ‘het kind’ af, maar toch weer niet.   

Ik hoop dat Svala in de volgende boeken terugkeert en dat dat dan minder ten koste gaat van de unieke relatie Salander-Blomkvist, die in dit boek helaas wat is ondergesneeuwd.

Het is al weer lang geleden dat ik de vorige Millenniumthrillers hebt gelezen. Ik dacht trouwens na deel vier te zijn afgehaakt. Ik ga dan ook niet vergelijken, maar ik heb me met dit boek uitstekende vermaakt en kijk uit naar het volgende deel van de hand van Karin Smirnoff.

Karin Smirnoff – De schreeuw van de zeearend. Millennium 7. Vertaald uit het Zweeds (Havärnens skrik) door Edith Sybesma. ISBN 978-90-5672-750-5, 424 pagina’s, € 24,99. Amsterdam: Uitgeverij Signatuur 2023.

Geplaatst in Alle Boeken, Detective / Thriller | Reacties uitgeschakeld voor De schreeuw van de zeearend

Ticket zonder retour

Hoofdrol voor de kleine Daantje

Thaise reist geliefde achterna.

Als Marit haar schoondochter Ella wijst op een artikel in de krant wendt deze zich vol afschuw af. De vrouw smult altijd van akelige moorden, laat ze daar anderen mee lastigvallen! Zij is niet geïnteresseerd. Zij heeft haar interessante baan op de bibliotheek, zij heeft Rob en niet te vergeten: zij heeft, na vele jaren vruchteloos trachten zwanger te worden, nu eindelijk Daantje, haar zoontje van vier maanden. Rob is helemaal gek van zijn zoon, oma Marit niet minder. Liefst zou oma dagelijks haar zoon en kleinzoon willen bemoederen. Maar het verhaal uit de krant, waarin uitgebreid verteld wordt over de moord op een jonge mooie Aziatische vrouw dringt toch door in hun aller levens. Want Rob heeft maanden lang in Thailand gewerkt en daar allerlei aardige contacten opgedaan. Zou Rob deze vrouw hebben ontmoet, vraagt Ella zich af? Rob reageert namelijk zo raar, als ze hem er in alle onschuld naar vraagt. Het lijkt wel of hij iets te verbergen heeft! Als de politie komt met de identiteit van de jonge vrouw, blijkt ze inderdaad uit Thailand te komen. Ella besluit op onderzoek te gaan.

Dat onderzoek levert merkwaardige feiten op. Robs stugge reacties op vragen wekken Ella’s argwaan. Intussen stookt schoonmoeder Marit het vuurtje nog eens lekker op. Want ook zij ziet dat de relatie tussen haar geliefde zoon en Ella bekoelt, en zij is als de dood dat het op een scheiding tussen die twee uitdraait. Ella zou zij niet zo missen. Maar Daan! Dat lieve, schattige, stralende engeltje! Daantje, naast Rob de enige vreugde in haar leven! Ze dringt er bij Rob op aan dat hij al voor het woord scheiding valt een advocaat moet gaan bezoeken. Die kan regelen dat het kind aan de vader wordt toegewezen. En als Rob dan overdag naar zijn werk is zal oma Marit wel voor hem zorgen. Intussen groeit Ella’s gevoel dat er dingen niet kloppen. Is dat arme vermoorde Thaise meisje een bekende van haar Rob? Sterker nog, heeft hij iets met de moord te maken?

Auteur

Bettie Elias (1953) schreef veel boeken voor de jeugd. In 2019 kwam haar eerste misdaadroman uit Het Tuinfeest, dat meteen in 2020 werd bekroond met de Schaduwprijs voor het beste Nederlandse thrillerdebuut. Na dit boek volgden Bloedbanden en De ongewenste gast.

Deze psychologische thriller ontleedt heel knap hoe gevoelens van wantrouwen en argwaan relaties kunnen beïnvloeden. Twijfel die als een heel klein zaadje in de grond wordt gestopt groeit uit tot een giftige plant. Bettie Elias volgt die groei met scherpe pen en een helder gevoel voor analyse.

Een bijzonder boek, bijna huiselijk in het drama, en daarmee kan ieder zich verplaatsen in de hoofdpersonen.

Daantje speelt de hoofdrol, met zijn gulle babylach.

Bettie EliasTicket zonder retour. ISBN 9-789-052-4018-29, 302 pagina’s, €22,99. Antwerpen – Uitgeverij Houtekiet 2023.

Geplaatst in Alle Boeken, Detective / Thriller | Reacties uitgeschakeld voor Ticket zonder retour

De geur van Kardemom

Een opdracht met hindernissen

Historische roman.

Het verhaal speelt zich af in het jaar 1729. De locaties zijn een molen in Amsterdam en de haven en pakhuizen in Hoorn. De roman heeft verscheidene verhaallijnen waarin het gaat om avontuur, moord, handel, liefde, ziekte en standsverschil. Het verhaal begint met de broers Ties en Allard Torrento die een pakje moeten vervoeren naar Hoorn. Ze reizen per paard. Als ze het pakje willen afgeven belanden ze in een gevecht waarin gemoord wordt. De schout Roodzand verdenkt hen en zet ze gevangen.

Auteur

Mirne Rooijakker (1959) schrijft vanaf jonge leeftijd dagboeken en verhalen. Zij woont al jaren in de Amsterdamse Baarsjes, de buurt die werd vernoemd naar de herberg De Drie Baarsjes die er ooit stond. Deze herberg komt ook voor in deze historische roman. Na diverse functies bij een wetenschappelijke uitgeverij schreef Rooijakker nu haar eerste roman, waarvoor ze grondig onderzoek verrichtte.

In Hoorn is er met het gezin Praalder het een en ander mis. De zeer strenge vader Lucas verbiedt zijn dochter Pernilla te trouwen met haar geliefde Jacob Leeflang omdat hij niet kapitaalkrachtig genoeg voor zijn dochter is. Leeflang neemt daar geen genoegen mee. Lucas is handelaar en heeft te maken met de VOC. Hij handelt in kruiden die afkomstig zijn uit Nederlands Indië. Een van de kruiden is het in de titel genoemde Kardemom.

Het spannendste gedeelte gaat over de al genoemde moord. De schout is een speurder die niet snel opgeeft. Wel gaat hij er snel toe over om onschuldigen te arresteren.

Een andere belangrijke verhaallijn is die van het Amsterdamse molenaarsgezin. De spaarzame inkomsten komen van drie kanten. De zoons bedienen de molen, de moeder en de dochters hebben een soort wasserij en de vader is timmerman. Als moeder Marrigje haar been breekt ontstaat een moeilijke situatie. Het is interessant te zien hoe zij in die tijd behandeld wordt. Er is geen geld voor een dokter, daarom komt vroedmeester Bakens te hulp. Grote zorgen heeft het gezin ook over het wegblijven van Ties en Allard.

De roman behandelt dus vele problemen die allemaal om een oplossing vragen. De stijl is vrij simpel. Het is daarom een prettig leesbaar boek. Het slot is wel wat zoet.

Een goed gedocumenteerde historische roman met verrassende ontwikkelingen.

Mirne Rooijakker – De geur van Kardemom. ISBN 978-94-6365-520-0, 257 pagina’s, € 22,50. Leeuwarden: Uitgeverij Elikser 2023.

Helaas konden wij geen foto van de auteur achterhalen.

Geplaatst in Alle Boeken, Fictie, Geschiedenis | Reacties uitgeschakeld voor De geur van Kardemom

De kuil

Spookhuis in het bos

Een beklemmende hinderlaag.

Wanneer Huub uit een erfenis een herenhuis met een stuk grond krijgt toebedeeld, maken hij en zijn vrouw Sara een nieuwe start. Sinds de dood van hun zoon Ruben – zes jaar eerder – heeft kunstschilder Sara niet meer geschilderd. Wanneer zij bij een poel in het bos geheimzinnige runentekens op bomen ontdekt en op zolder dagboeken in een vreemde taal vindt, raakt ze verstrikt in een samenspel van de realiteit, haar psychotische fantasieën en de magie van het geestenrijk.

Auteur

Erik Kriek (Amsterdam 1966) is een Nederlands illustrator, ontwerper en striptekenaar, wiens werk een retro uitstraling en grote affiniteit met Americana vertoont. Tussen 1986 en 1991 studeerde hij aan de Gerrit Rietveld Academie en daarna ging hij aan de slag als freelance tekenaar. Tot zijn grafische invloeden behoren Amerikaanse tekenaars als Daniel Clowes, Will Eisner, Charles Burns, Jeff Smith en Chris Ware, maar ook de klassieke horrorstrips van EC Comics uit de jaren 1940. Verder bewondert hij het werk van Nederlandse tekenaars als Peter Pontiac, Typex en Peter van Dongen.

In stripkringen raakte Kriek bekend met zijn tekstloze superheldenparodie Gutsman (1994). Deze strip verkreeg dankzij zijn absurde, zelfreflexieve en volwassen humor een cultstatus. Op dezelfde manier bedacht hij de spin-off  Little Andy Roid (2000) over een androïde robot. Een groter publiek bereikte Kriek met zijn serieuzere grafische romans, waaronder zijn verzameling Lovecraft-bewerkingen Het Onzienbare (2012), zijn grafische bewerkingen van Amerikaanse murder ballads In the Pines (2016) en de epische Vikingsaga De Balling (2019). Aangezien veel van zijn werk geen gebruik maakt van dialogen vond Kriek al snel wereldwijd succes.

In een rauwe krachtige tekenstijl roept Kriek een unheimische sfeer op die vanaf de eerste pagina’s een verwachting schept. Het inzoomeffect en de helicopterview van de tekeningen in hoogstens vier matte kleuren creëert een spanningsveld dat tot het einde in stand blijft. De flashbacks van het hoofdpersonage Sara zijn in zwart-wit uitgevoerd, al is dat niet overal consequent doorgevoerd; het zorgt voor een zekere verwarring. Het verhaal draait om het ondraaglijk verlies van een kind dat tot een zekere waanzin leidt. Toch weet Kriek het zo te brengen dat je als lezer gaat twijfelen; wat is waar? De personages zijn sterk en geloofwaardig neergezet. Persoonlijk maakte ik me kwaad om het onachtzame gedrag van echtgenoot Huub, waardoor Sara in versneld tempo ‘doordraait’, hetgeen natuurlijk de bedoeling is voor het verhaal.

Als lezer blijf je een beetje geschokt en beduusd achter.

Een volwaardige thriller in beeld.

Erik KriekDe kuil. ISBN 978-94-93166-69-1, 132 pagina’s, € 29,95. Amsterdam: Scratch Books 2023.

Geplaatst in Alle Boeken, Diversen | Reacties uitgeschakeld voor De kuil

Ingrid Visser

Haar topsportleven en haar tragische dood

Eerbetoon en zoektocht naar de waarheid.

Ingrid Visser was een echte topsporter, ze speelde 514 interlands in het nationale volleybalteam, een absoluut record dat geen ander ooit evenaarde. Vijf keer deed ze mee aan het WK, negen keer aan het EK en eenmaal aan de Olympische Spelen, een droom die ze al als jong meisje had. Ooit zó goed worden in haar sport dat ze dát doel zou bereiken.

Ze ging al als jong kind op volleybal en had een absoluut talent voor deze sport. Toen ze ook nog eens meer dan gemiddeld lang werd, ze bereikte – na groeiremmers – de 1.90 meter, was dat een extra pre. En ze was ambitieus, oefende tot ze ‘een ons woog’ om bepaalde grepen en worpen onder de knie te krijgen. Ze wilde niet gewoon goed zijn, ze wilde de allerbeste zijn. En dat werd ze. De sportwereld liep met haar weg. Ze groeide uit van een bleu meiske tot een sociale, vrolijke sporter. Op haar kleding stond nummer 15, later stond daar een streep onder, het teken van de leider. En toch, ondanks haar glanzende carrière, kennen de meeste mensen haar niet als sporter, maar als Ingrid Visser, het meisje dat in 2013, samen met haar vriend Lodewijk Severein, in Murcia in Spanje werd vermoord.

Nadat Ingrid en Lodewijk in Nederland als vermist waren opgegeven – ze gaven geen reactie op hun telefoons, terwijl zij belangrijk nieuws zouden hebben – werd in Spanje een zoekactie gestart. Er begonnen de wildste verhalen de ronde te doen en nadat de lichamen van de twee geliefden waren gevonden in een citroenboomgaard werden die verhalen steeds afschuwelijker. Alles wat de Spaanse kranten schreven verscheen ook hier in de pers, details waarover de politie geen enkele mededeling deed, maar die hier vol sensatie werden opgedist alsof het ergste nog niet genoeg was.

Auteur

Willem Held (1963) was ooit sportleraar en volleybalde jarenlang in de eredivisie. Begin jaren negentig stapte hij over op de journalistiek en kwam terecht op de sportredactie van De Telegraaf. Daar schrijft hij vooral over tennis, atletiek, volleybal en schaatsen. Sinds 1992 woonde hij nagenoeg alle Olympische Spelen als verslaggever bij. Samen met Willem Held schreef hij in 2012 Sportief met diabetes.

Held vond dat het tijd werd de zaak eens van sensationele franje te ontdoen. Als mede-volleyballer wilde hij de absolute sportvrouw Ingrid Visser eren, maar ook het verhaal vertellen van haar leven en toekomstverwachtingen. Visser was eerder getrouwd en hing nog halverwege haar scheiding die nooit officieel werd uitgesproken, maar met Lodewijk Severein hoopte ze oud te worden en kinderen te krijgen. Het groeiremmende middel dat ze als jonge tiener kreeg maakte een zwangerschap problematisch, ze zocht andere wegen Toen zij en Lo naar Spanje gingen, zou ze in Murcia ook een echo krijgen, ze was nét zwanger tot hun beider vreugd.

Willem Held interviewde haar vriendinnen, medesporters, trainers, haar broer Yoeri, hij kreeg van Ingrids moeder Patsy Visser dagboeken en plakboeken te lezen, en vroeg 34 mensen het hemd van het lijf om een vinger te krijgen achter de dramatische gebeurtenissen in Spanje. Indrukwekkend. Hij heeft met dit boek eindelijk de waarheid boven tafel gekregen en Ingrid Visser de eer gegeven die haar toekomt. Dit is een boek dat klinkt als een klok, ook heel boeiend voor mensen die niet erg sport-gericht zijn. Want niet alleen de punten tellen, de mens speelt de boventoon. 

Willem Held – Ingrid Visser, haar sportleven en haar tragische dood. ISBN9-789-048-8655-43, 302 pagina’s, €22,99. Amsterdam: Uitgeverij Inside 2023.

Geplaatst in Geen categorie | Reacties uitgeschakeld voor Ingrid Visser

Waarheidsliefde en biefstuk

Essays over lezen en schrijven

Jus blijft jus.

Deze bundel bevat 74 essays die Arnon Grunberg tussen 1998 en 2022 over literatuur heeft geschreven. Uitgesloten zijn stukken die over de Tweede Wereldoorlog gaan. Ook essays over maatschappelijke en filosofische kwesties werden niet opgenomen. In deze bundel komen schrijvers voor met wie Grunberg zich vijfentwintig jaar lang heeft beziggehouden. In enkele gevallen zou hij willen spreken van Wahlverwandtschaften. De teksten zijn geen recensies, maar hij verhoudt zich wel kritisch tot de schrijvers. Dat betekent dat hij hen serieus neemt. Grunberg besprak ook buitenlandse schrijvers, zoals Heine, Bellow, Roth, Babel, Schitzler en Proust. Daarnaast worden talrijke Nederlandse auteurs besproken.

Auteur

Arnon Grunberg (1971) is een belangrijke Nederlandse schrijver, essayist en columnist met vele publicaties op zijn naam in diverse kranten en weekbladen. Hij woont het meest in New York. In 1994 verscheen zijn debuut Blauwe maandagen (Anton Wachterprijs), gevolgd door romans zoals Figuranten, Fantoompijn (AKO-literatuurprijs), De asielzoeker (AKO-literatuurprijs) en Tirza (Libris Literatuurprijs). In 2009 kreeg hij de Constantijn Huygensprijs voor zijn hele oeuvre.

Voor Proust heeft Grunberg veel bewondering. Hij beoordeelt de roman Op zoek naar de verloren tijd zelfs als het beste boek van de twintigste eeuw. Zijn essay daarover is in een fraaie stijl geschreven, puur literatuur. Een voorbeeldzin: Die verloren tijd begrijp ik dan ook vooral als genot dat niet tot stand kwam, wel werd gezaaid, maar nooit heeft gebloeid, uitgerukt door herfststormen, verdroogd in de zomer, gestorven tijdens nachtvorst in mei.

Veel lovende woorden heeft hij voor Multatuli. Diens politieke opvattingen zouden hem nu in het rechtse kamp plaatsen. Bijvoorbeeld met zijn bezwaren tegen het parlementarisme en de grondwet. De Tweede Kamer noemde hij een verrot lichaam. Grunberg stelt: Wat de hedendaagse lezer allicht doet denken aan een bepaalde politicus, en het rechtsextremisme an sich.

Bijzonder is dat hij aandacht besteedt aan de 19e-eeuwse schrijver Piet Paaltjens. De aanleiding is een gebeurtenis uit zijn jeugd. Grunberg zat op het Vossius Gymnasium. Nadat hij een keer uit de klas werd gestuurd, moest hij als straf het gedicht ‘Aan Rika’ uit zijn hoofd leren en het de volgende dag voordragen. Hij vond de bundel Snikken en grimlachjes in de boekenkast van zijn vader. Zijn kennismaking met Piet Paaltjens was voor hem een geweldige ontdekking.

Over Elsschot oordeelt Grunberg verschillend. Terwijl hij zeer lovend is over Boorman uit Lijmen/Het Been is hij heel afwijzend over Laarmans in Kaas. Deze novelle is volgens hem een tragedie, maar hij mist elke dramatiek: geen seks, een man zonder driften. Inderdaad Laarmans is een saaie, uiterst burgerlijke man. Elsschot heeft deze figuur meesterlijk beschreven. Volgens Grunberg zou Laarmans terwijl hij een kaaswinkel betreedt zich moeten verlustigen aan de winkelmeisjes. Dostojewski had Laarmans een van beide winkeljuffrouwen laten verkrachten en doden. Een onbegrijpelijke opmerking.

In het hoofdstuk Jus blijft jus, Marieke Lucas Rijneveld, Gerard Reve, een Nederlandse traditie constateert Grunberg dat in bepaalde Nederlandse boeken van bijvoorbeeld Reve, Siebelink, Wolkers, ’t Hart en Rijneveld sprake is van een benepen sfeer en benauwde kleinburgerlijkheid. In De Avonden van Gerard Reve zegt hoofdpersoon Frits Deze jus is verrukkelijk, want hij is lekker vet. In de roman van Rijneveld De avond is ongemak wordt gezegd Geef de jus eens door. Moeder reikt de kom aan. Het oortje is ervan af. In de jus drijven de vetbolletjes. Dan is er nog de gereformeerde god die als een gigantische schaduw boven deze romans hangt. Volgens Grunberg is dit typisch Nederlands. Is dat erg?

Grunberg stelde een omvangrijke en veelzijdige bundel met essays samen. Zijn kijk op de literatuur is nogal eigenzinnig. Maar de essays zijn nooit oppervlakkig Hij werkt grondig en zorgt altijd voor goede argumenten en zijn stijl is zeer verzorgd.

Een veelzijdige visie op de literatuur.

Arnon Grunberg – Waarheidsliefde en biefstuk. Essays over lezen en schrijven. ISBN 978-90-388-1245-8, 568 pagina’s, € 29,99. Amsterdam: Nijgh & Van Ditmar 2023.

Geplaatst in Alle Boeken, Literatuur | Reacties uitgeschakeld voor Waarheidsliefde en biefstuk

Kroniek van een dorpsjongen

Een levensverhaal

Meer dan louter erotiek.

Deze roman vertelt het leven van de ik-persoon, Frederik Brocard, opgegroeid in een zwaar gereformeerd milieu in een voormalig vissersdorp. Het begint met een kort verblijf op de bewaarschool en eindigt als krasse knar, die zich bezighoudt met vrijwilligerswerk. Hij beschrijft de buurt waarin hij opgroeide en zijn verblijf op de lagere school. Later zou hij jarenlang in Frankrijk verblijven. Alles wat hij interessant genoeg vindt om te vertellen komt aan de orde.

Auteur

Pieter Wouter Broekharst (Maassluis, 1943) schreef en publiceerde met wisselend succes al vanaf zijn jeugd gedichten, korte verhalen en andere teksten. Na werkzaam te zijn geweest in chemische laboratoria rolde hij op 58jarige leeftijd de zorg in. Op 65-jarige leeftijd volgde hij de opleiding verpleegkunde die resulteerde in zijn debuutroman SCHIZONIA (2018), gebaseerd op mensen met een mentale stoornis. Ondanks zijn gevorderde leeftijd werkt hij nog steeds in  de wijkverpleging. ‘Mijn ontspanning is het schrijven van verhalen’. Een aantal van die verhalen is inmiddels gepubliceerd, waaronder deze min of meer autobiografische roman.

Op het omslag van dit boek staat een wulpse blote schoonheid. Betreft het hier een erotische roman? Het boek bevat zeker een aantal aanstekelijk beschreven seksuele passages, niet hoogdravend, maar absoluut niet plat en goed geïntegreerd in het verdere verhaal.

Met uitzondering van de proloog volgt de auteur de hoofdpersoon op de voet. Zijn levensloop wordt in chronologische volgorde beschreven. Zijn verhouding tot familie, vrienden, buren, onderwijzers en geliefden wordt met vlotte pen en lezenswaardig beschreven. Je leeft met Frederik mee. Het begint al op de lagere school bij een aanvaring met juffrouw Knol, een zeer onvriendelijke potentaat, die met behulp van Freddie’s oudere broer terecht met open bloes te kakken werd gezet. Niet geheel tot ongenoegen van het Hoofd der School.

Heel herkenbaar is het stuk over voetballen op straat en de verschillende houding van de diverse politieagenten daartegenover. Datzelfde geldt voor de beschrijving van de jaarlijkse aubade op Koninginnedag.

Ontroerend is het stuk over zijn opa en diens dood. Ook vriendjes en kwajongensstreken worden vlot beschreven. Tijdens een ‘leuke en gezellige zomer’ krijgt hij als twaalfjarige zijn eerste seksuele ervaringen met Chrissy. Ze bekijken elkaars lichaam en experimenteren een beetje op een ongedwongen manier.

‘Mag ik jouw piemel eens zien?’ … Nou ben ik niet preuts uitgevallen en dus tilde ik mijn billen omhoog en schoof mijn onderbroek naar beneden tot ik met mijn blote billen in het gras zat…’Tjeetje, wat een leuk slingereslangetje. Mag ik hem even vasthouden?’ Zonder mijn antwoord af te wachten sloot ze haar warme hand om mijn piemel, waarvan de recentelijk aangevangen groei doorzette.   

Freddie beschrijft hoe hij op een gegeven moment enigszins tegen wil en dank werd ontmaagd door mijn oud-klasgenote Truussie. Met Rian kreeg hij ‘lage rugpijn’ en de smaak te pakken. Helaas kreeg het kind opeens een vlaag van ‘fanatieke religieuze verstandsverbijstering’. Toen kwam Lina, totdat Haar moeder een einde aan de relatie maakte.

Het begint op een schelmenroman te lijken als Freddie bij een vriend gaat logeren en daar zowel diens zusje ontmaagdt als hun moeder bevredigt. De inmiddels verloofde Trussie komt opeens langs voor een beurt en hij gaat zich langzamerhand een onbezoldigde gigolo voelen.

Na enkele mislukte relaties schakelt hij een relatiebureau in, wat verschillende hilarische passages oplevert. Een dame die er wel pap van lust zorgt ervoor dat hij smacht ‘naar wat verzachtende zalf voor mijn murw gebeukte en gesopte geslachtsdeel.’ Ook een ontmoeting met een nimfomane blijft een eenmalige ervaring.

Als hij voor zijn werk in Parijs verblijft wordt hij verliefd op Nathalie, wat helaas tragisch afloopt. Teruggekeerd in Nederland ontmoet hij Lana, die ‘mij door de nasudderende rouw om Nathalie heen hielp. Zij werd de liefde van zijn leven en samen trokken ze naar Parijs, waar ze jarenlang gelukkig waren. Na zijn pensionering – Lana was vlak daarvoor overleden – verhuist hij terig naar zijn geboortedorp. Daar raakt hij bevriend met buurman Bob, een andere vrolijke oude knar en koopt een piano.

Na een hernieuwde ontmoeting met Rian gaan ze samen voor een weekje naar Parijs. Dit is heel ontroerend beschreven.

En dan zijn we aangeland bij het slot van het boek. Freddie besteedt zijn tijd aan vrienden, buren, pianospelen en lezen. Hij is weer thuisgekomen.

Ik heb dit vlotgeschreven en boeiende levensverhaal in één adem uitgelezen. Chapeau!

Pieter Wouter Broekharst – Kroniek van een dorpsjongen. ISBN 978-94-6443-313-5, € 19,95. Maassluis: Eigen beheer 2022.

Geplaatst in Alle Boeken, Autobiografie / memoires, Erotiek | Reacties uitgeschakeld voor Kroniek van een dorpsjongen

Met vallen en opstaan

Van gewone jongen tot televisierechter

‘De vrede afzoenen hoeft niet. Een wapenstilstand volstaat.’

Burenruzies, overhangende bomen, loslopende katten, het recht van overpad… Er is geen ruzie zo triviaal of mr. Frank Visser heeft de strijdende partijen voor ogen gehad. Maar zoals zijn hoogleraar privaatrecht ooit verwoordde: Het enige wat belangrijk is, is wat de Hoge Raad ervan vindt, de rest is appelepap. Een handleiding voor het leven die mr. Visser als televisierechter altijd is blijven hanteren. En hij heeft wat zaken voorbij zien gaan! In zijn autobiografie kijkt hij terug op zijn hele leven. Niet omdat hij ermee uitscheidt, maar omdat hij zeventig is geworden, een leeftijd om terug te kijken.

Frank Visser verhaalt over zijn jeugd en de jaren die volgen. Hij start typerend voor die tijd. Het was 1957, hij was zes jaar oud. Hij liep met zijn zusje Monique naar huis, vader lag in het ziekenhuis. De werkster opende de deur. ‘Jullie vader is dood,’ zei ze. Mijn zusje begon te huilen. Ik niet. Het rook heel sterk naar zuurkool. Die middag moesten we weer gewoon naar school. De werkster bracht ons weg en vertelde de juf het nieuws. Die keek mij even aan en zei: ‘Ga maar gauw op je plaats zitten.’ Dat was het. De nuchtere jaren vijftig. Toen de kleine Frank bij de overburen de gevolgen van vaders overlijden besprak, zei hij: Gelukkig heeft mijn oudste broer Hans net zijn rijbewijs gehaald. Anders waren we helemaal de pineut geweest. En daarna ging het leven weer verder, ze waren armer dat wel, maar ze redden het. En zo verhaalt de jongen verder. Hij gaat naar school, zijn moeder runt een café, ze verhuizen, hij doet toelatingsexamen voor de hbs en zakt, het jaar erop lukt het wel. De gemeente verstrekte hem gratis schoolboeken. Frank wordt met vallen en opstaan groot en gaat in 1973 rechten studeren. In die tijd ontmoet hij Margot, het meisje dat zijn vrouw wordt. Ze krijgen samen twee dochters.

Auteur

Frank Visser (1951) studeerde rechten. Hij schreef als eerste boek De verdachte zakenman. Hij was officier van Justitie en kantonrechter en niet te vergeten, sinds ruim 25 jaar,  televisierechter en schrijver. Na De rijdende rechter stapte hij in 2015 van de KRO-NCRV over naar de commerciële zender SBS 6. Daar maakte hij verschillende variaties op de  rechter-programma’s. Hij blijft dit doen, aldus Visser, zolang de omroep hem wil houden.

Wie een leven van zeventig jaar beschrijft moet ontzettend veel overslaan. Maar aangezien ‘wij’ en ‘iedereen’ hem kent als De Rijdende Rechter maken wij ook even die sprong. In 1995 werd hij benaderd door twee ‘heren van de televisie’. Ze hadden hem al eens bij Sonja Barend gezien toen hij kwam praten over zijn boek en kennelijk was hij tv-geniek en kon hij goed over rechtspraak praten. Visser werkte als kantonrechter in die tijd. Hij bedacht een format en een naam voor het programma en iedereen was verheugd. Zo zouden ze het gaan doen. Het was heel even wennen, want de eerste zaak werd nooit uitgezonden: televisiefiguur ben je niet vanzelf, maar hij leerde al doende snel. De rest is de geschiedenis die wij steeds op de beeldbuis zagen. Toen mr. Frank Visser de een-miljoen kijkers haalde ontving hij thuis een bos bloemen.

Dit boek staat vol anekdotes. Maar het is bepaald niet zo dat Visser van de ene grap in de volgende stapt alsof zijn leven één groot feest is. Hij is heel openhartig over het leed dat zijn vrouw Margot, hem en hun beide dochters trof, toen bij Margot de ziekte van Alzheimer werd geconstateerd. Margot bleef thuis tot zij aan het zwerven sloeg. Toen werd zijn liefste  opgenomen.

Een warmhartig, warmbloedig, sympathiek en boeiend boek. Heerlijk om te lezen. Ik had graag veel meer situaties uit Vissers praktijk als voorbeeld willen vermelden.

Koop het boek en lees het zelf. U zult er heerlijk in weg kunnen duiken.

Frank Visser – Met vallen en opstaan. ISBN 9-789-463-82270-1, 269 pagina’s. € 21,99. Amsterdam: Uitgeverij Balans 2023.

Geplaatst in Alle Boeken, Diversen | Reacties uitgeschakeld voor Met vallen en opstaan