Notities van een hikikomori

De wereld in een kleine kamer

Coming of age in retrospectief.

Een jongen van een jaar of twintig woont samen met zijn moeder in een huis, nadat zijn vader vertrokken is. De jongen ziet zijn moeder nooit en weigert te spreken met haar. Zij zet zijn maaltijden voor de deur van zijn kleine kamer, waar haar zoon zich heeft opgesloten. Hij voelt zich daar niet eenzaam, integendeel. Hij heeft via zijn computer contact met duizenden opgesloten jongeren als hij en deelt met hen het plan de wereld te gaan veranderen. Te verbeteren. De jongeren – en een enkel meisje – zijn Hikikomori. Ze leven sociaal teruggetrokken, zonder en met elkaar, de beste manier van leven. Hikikomori zijn geen bedenksel van de schrijver, ze bestaan echt. Een Japanse psychiater, Saîto Tamaki, bedacht deze naam voor hen: de jongvolwassenen – tussen de 17 en 39 jaar – die zich terugtrekken uit de samenleving. Alleen al in Japan zijn er ruim 3 miljoen hikikomori, maar ook in Nederland en elders op de wereld leven ze hun geïsoleerde leven, de computer geeft hen bestaansrecht.

De jongen uit dit boek heeft het druk in zijn kleine kamer. Als hij met zijn denkgenoten de wereld wil verbeteren moeten zij ook de regels van de bestaande wereld veranderen. Oude wetten, oude gezagsvormen, door de overheid vastgelegde leefregels die het oude leven ordenen moeten stuk voor stuk herschreven worden. Daarmee is de jongen bezig. Hij loopt alle ministeries na en verandert de reglementen. Onderwijs, gezondheidszorg, defensie alles komt aan de beurt. Alle bestaande huizen in de nieuwe wereld moeten door meerdere mensen worden bewoond, zo zal zijn moeder een extra bewoner moeten toelaten. Wil ze dat niet, want de jongen wil niet dat zij ongelukkig is, dan kan ze ook vertrekken en met gelijkgezinden gaan samenwonen en een moestuin houden. Dan blijft hij in dit huis met twee andere hikikomori. Zo ordent en schrijft de jongen door, morgen verandert de wereld. Zijn virtuele vriendin Naomi denkt met hem mee. Tussentijds hebben ze seks: via het beeldscherm, heel opwindend. Maar dan komt er een dag dat er een vreemde stem op de gang tot hem spreekt, iemand die niet zijn moeder is. Hij raakt geheel van slag. Wat wil die stem van hem?

Auteur

Gerrit Hoogstraaten (1953) is eigenaar van Faburo, een administratiebureau voor paramedici. Hij debuteerde in 1987 met de verhalenbundel Het schip van zand. Zijn eerste roman verscheen in 2014: Wie vleugels heeft. Daarna volgden een historische en een psychologische roman. Tot dit laatste genre kan ook dit nieuwe boek gerekend worden.

Hoogstraaten werd gefascineerd door de Hikikomori nadat hij daarover een artikel in de Volkskrant had gelezen. Daarin vertelt een moeder hoe het is, om zo’n ‘opgesloten kind’ te hebben. Hij verdiepte zich in de hikikomori en ontdekte dat ze wereldwijd voorkwamen. Op basis daarvan schreef hij deze coming of age roman.

Dit is een fascinerend boek. Hoogstraaten geeft op een verrassende manier blijk van inzicht in deze wereld. Hij schrijft in zijn verantwoording dat het gegeven hem deed denken aan een oude buurjongen van hem, die aan autisme bleek te lijden. Via een therapie werd hij succesvol behandeld. Achteraf vraagt hij zich af of deze buurjongen ook geen hikikomori was geweest, vóór het begrip bekend was. Daarnaast maakte Hoogstraaten gebruik van de dagboeknotities uit de tijd dat hij zelf 27 jaar oud was. In dat dagboek noteerde hij allerlei ideeën die hij nu gebruikte als ideeën voor de hikikomori uit deze roman. ‘Zo ben ik als het ware een dialoog aangegaan met mijn jongere zelf en is dit verhaal in diepste zin ook mijn eigen coming of age in retrospsectief’, schrijft de auteur.

Een bijzonder boeiend boek, dat de lezer ‘pakt’ en al lezende steeds benieuwder maakt hoe de jongen alle problemen in de nieuwe wereld denkt aan te pakken. Het leidt tot een ontroerend slot, dat niet elke hikikomori vergund zal zijn.

Fascinerend, dit boek.

Gerrit Hoogstraaten – Notities van een Hikikomori. ISBN 9-789-08341-841-4, 164 pagina’s, € 20,99. Maassluis: Uitgeverij de Brouwerij 2024.

Geplaatst in Alle Boeken, Diversen | Reacties uitgeschakeld voor Notities van een hikikomori

1974 Wij waren de besten

Over naaktzwemmen met ‘knusprige Mädchen’ en verdere bij- en hoofdzaken

‘Zijn wij tóch ingetuind?’

Na de recente uitschakeling door Engeland van het Nederlands voetbalelftal in het Europees Kampioenschap lijkt de natie maar kort aangedaan. Men kan er vrede mee hebben, want de besten waren we niet. Hoe anders was dat 50 jaar geleden toen, met de Bezetting nog vers in het geheugen, een oppermachtig Oranje wel even in de finale zou afrekenen met het toenmalige West-Duitsland. De finale leek slechts een formaliteit. Het liep helaas anders en na een bewogen wedstrijd verloor Nederland en werd de natie in collectieve rouw gedompeld. De onrechtvaardige (want wij waren echt de besten) nederlaag werd pas in 1988 uitgewist.

Wat ging er mis? In 2004 publiceerde Auke Kok Wij waren de besten, waarin hij de gang van zaken in 1974 gedetailleerd reconstrueerde met onder meer portretten van spelers en coaches van beide teams en de scheidsrechter. Het werd het bestverkochte en meest intrigerende voetbalboek van het jaar. Kok won er de Nico Scheepmaker Beker mee voor het beste sportboek van het jaar.

Dit boek is een herziene en aangevulde jubileumuitgave, aangevuld door een recente zeer lezenswaardige bijdrage over en met Willem van Hanegem, waarin deze onder meer vertelt hoe hij Cruijff en Michels heeft ervaren en hoe hij vijf jaar later wraak nam op Gert Müller. Hij besluit ‘Het is toch mooi dat de mensen het nog steeds over ons spel van toen hebben?… Over de Duitsers hoor je haast niemand. Dus eigenlijk hebben we het wel goed gedaan, toch? Gewoon de manier waarop.’   

Auteur

Auke Kok (1956) is historicus, journalist en columnist. Hij schreef onder andere Holleeder De jonge jaren, 1936 Wij gingen naar Berlijn (sportboek van het Jaar 2017), Johan Cruijff de biografie en 1988 Wij hielden van Oranje.  

De werkwijze van Kok is welhaast antropologisch te noemen. Hij interviewde talloze betrokkenen en bestudeerde de relevante literatuur, uiteraard met bronverwijzing. In zijn beschrijving speelt de tijdgeest een belangrijke rol. Er werd destijds veel gerookt en gedronken en sommige spelers sprongen regelmatig uit de band op alle mogelijke gebieden.

Het pièce de résistance was het beruchte feestje bij en in het zwembad van het hotel waarbij enkele spelers, waaronder aanvoerder Johan Cruijff en een drietal aantrekkelijke meisjes betrokken zouden zijn. Bleef het bij flirten en naaktzwemmen? Sommige Oranjevrouwen, waaronder Danny Cruijff namen het gebeurde hoog op. Johan leek met zijn gedachten meer bezig zijn huwelijk te redden dan met het voorbereiden van de finale. Kok geeft een gedetailleerde reconstructie, waarbij veel betrokkenen hun licht lieten schijnen over de hamvraag. Alleen mis ik drie belangrijke informanten: de ‘knusprige’ meisjes van weleer, inmiddels omaatjes als ze nog leven. Waarom zijn zij nooit achterhaald en ondervraagd?

Verder vind ik het merkwaardig dat het portret van Wim Jansen, destijds een vaste waarde in Oranje, ontbreekt terwijl er veel meer aandacht werd besteed aan de reserves Ruud Geels en Piet Keizer.

Kok verklaart hoe factoren binnen en buiten het veld leidden tot het verlies in de finale en concludeert terecht: Voor Oranje was de finale een wedstrijd te veel geweest.

Een must voor de ware voetballiefhebber. Ook de moeite waard om te herlezen.

Auke Kok – 1974 Wij waren de besten. ISBN 978-90-468-7390-6, 367 pagina’s, € 19,74. Amsterdam: Uitgeverij Hollands Diep, herziene en uitgebreide uitgave 2024.

Geplaatst in Alle Boeken, Cultuur, Geschiedenis, Voetbal | Reacties uitgeschakeld voor 1974 Wij waren de besten

De Witte Kerk

De lotgevallen van Willem Boy

Mythische gebeurtenissen in de geschiedenis van West-Friesland.

De Witte Kerk is een overwegend historische roman met een bijzonder rijke inhoud. Naast het boeiende en soms romantische verhaal van Willem Boy worden enkele perioden uit de geschiedenis van West-Friesland beschreven. Het gaat dan om de vroege geschiedenis, waarbij ook mythologie aan de orde komt met de godin Frya. De latere strijd tussen de Friezen en de Hollanders komt eveneens ter sprake. Centraal staat daarbij de ondergang van het plaatsje Vronen, waarvan Graaf Jan van Holland 3000 inwoners doodde. Ook het beleg van Alkmaar speelt een grote rol.

Het hoofdstuk met Ada Booij als hoofdpersoon speelt in het heden. Ze bezoekt Abraham Zas, een nazaat van Laurens Zas, voormalig rector van de Latijnse School van Alkmaar in de zestiende eeuw. Hij vertelt haar enkele geheimen over de familiegeschiedenis en overhandigt haar een zeer oud geschrift met informatie over haar voorouders.

Auteur

Leo Zonneveld (1954) is een Nederlandse schrijver. Na zijn studie wiskunde werkte hij 34 jaar in de IT. Nu werkt hij als bijlesdocent wiskunde en docent/taalcoach. Zijn schrijversloopbaan begon met het schrijven van korte verhalen. In 2010 publiceerde hij zijn eerste boek De stem uit de zee. In 2013 verscheen de avonturenroman De terugkeer naar het licht. Het nauwe contact met zijn pleegdochter uit Armenië inspireerde hem tot het schrijven van Anna (20180 Zijn liefde voor geschiedenis komt duidelijk naar voren in deze nieuwste roman.

De geschiedenis van het oude Friesland, toen sterk verbonden met Denemarken, is zeer interessant. Het is jammer dat de schrijver hierover lange lessen afsteekt met veel korte feiten. Gelukkig zijn er ook boeiende verhalen over Willem Boy op de Latijnse School en zijn relatie met de burgemeestersdochter Ada van Foreest. Spannend is het verhaal over de ontvoering van Willem. Het gebeurt met koetsen, er is een overtocht over de Zuiderzee en een tocht naar de koningsterp van Finn, koning der Friezen, bij Wijnaldum. De gebeurtenissen aldaar zijn heel beeldend beschreven, een mooi hoofdstuk.

De roman kent enkele markante persoonlijkheden. In de eerste plaats pater Joannes, die Willem over de geschiedenis vertelt. Hij bemerkt dat Willem een intelligente jongen is en daarom zorgt hij ervoor dat hij de Latijnse School kan volgen in Alkmaar. Ook de rector van de school, de heer Zas, maakt het mogelijk dat Willem als arme boerenjongen aan zijn school kan studeren.

In het boek komen talrijke geestverschijningen voor. De schrijver doet zijn best om deze tijdsanomalieën te verklaren. Er wordt beweerd dat sommige mensen de gave hebben verschijningen waar te nemen. Daar wordt zelfs een bewijs voor gegeven. Hoewel de geest en de  echte persoon elkaar ontmoeten mogen zij elkaar niet aanraken. Wel worden voorwerpen doorgegeven: een ketting en een munt. De schrijver overdrijft met het grote aantal verschijningen.

Het spannendste deel gaat ongetwijfeld over het beleg van Alkmaar. Willem woont in Sint Pancras en wordt geconfronteerd met de Spaanse soldaten die buiten de stad bivakkeren. Willem speelt een zeer heldhaftige rol. Jammer dat er weinig wordt verteld over de eigenlijke strijd. De auteur besteedt meer aandacht aan de twisten tussen katholieken en protestanten.

Een interessante en boeiende historische roman.

Leo Zonneveld – De Witte Kerk. De lotgevallen van Willem Boy. ISBN 978-94-6365-652-8, 220 pagina’s, € 22,50. Leeuwarden: Uitgeverij Elikser 2024.

Geplaatst in Alle Boeken, Geschiedenis | Reacties uitgeschakeld voor De Witte Kerk

De nacht reist alleen

Moorden in de Noorse bossen

Afzonderlijk opererend politieduo.

Een thriller uit Scandinavië, daar kun je iets van verwachten, zeker kwaliteit. We gaan zien of deze verwachtingen terecht zijn. We hebben te maken met een echte politieroman. De centrale figuren zijn inspecteur Jakob Weber en zijn vrouwelijke collega Noora Yun Sande. Hun bureau bevindt zich in Bodø, een stadje in het Noorden van Noorwegen. Ze krijgen te maken met een aantal gruwelijke moorden.

Auteur

Ørjan Nordhus Karlsson (1970) is geboren en getogen in Bodø, Noorwegen. Hij is socioloog, volgde een officiersopleiding in het leger en nam deel aan overzeese missies. Karlsson heeft meer dan twintig boeken op zijn naam staan en schrijft nu aan de Jakob Weberreeks, die uit minstens tien delen moet gaan bestaan. Deel een was getiteld Iselin was bijna thuis kreeg niet veel aandacht. De nacht reist niet alleen is deel twee.

De roman is opgebouwd uit maar liefst 57 korte hoofdstukjes. Ze zijn allemaal geschreven vanuit het perspectief van de verschillende personages. De meeste vanuit Jacob Weber, maar ook de vermoedelijke moordenaar komt aan het woord en er zijn hoofdstukjes gewijd aan ongedateerde dagboekaantekeningen. Deze opbouw maakt de roman tamelijk gecompliceerd. Daarnaast is er sprake van heel veel personages. Alleen al het politiekorps is nogal talrijk.

Het is jammer dat Jacob en Noora niet vaker als duo opereren. Zo’n samenwerkend duo dat samen handelt en overlegt geeft veel duidelijkheid. Ze hebben wel veel contact met elkaar, maar vaak zijn ze afzonderlijk bezig. In de meeste politieromans is er sprake van duo’s. Door het vertellen van steeds andere personen versnippert het verhaal.

Veel aandacht besteedt de schrijver aan de privélevens van Jacob en Noora. Jacob woont samen met zijn jongere halfbroer Ola André. Die zit nog op de middelbare school. Jacob moet op school verschijnen omdat Ola iemand heeft neergeslagen. Het is een uitgebreid verhaal dat niets met de plot te maken heeft. Noora is herstellend van een heupoperatie. Voortdurend wordt de lezer geïnformeerd met de pijnen die ze moet lijden. Dit soort zijpaden gaan ten koste van de vaart en de spanning uit het verhaal.

Belangrijk voor een politieroman is de afronding als de moordenaar is opgespoord en de motieven zijn opgehelderd. Hier blijft nog veel onopgelost. Dit heeft misschien te maken met feit dat Karlsson bezig is een samenhangende reeks te maken. Er wordt immers ook verwezen naar een nog niet opgeloste zaak uit deel twee. Zo wordt er gesproken over de Iselin Hanssen-zaak. Deze ontvoeringszaak was nooit opgelost, maar komt weer ter sprake in dit vervolgdeel. Het is dus de vraag of je de serie moet volgen, of dat je de afzonderlijke delen op zichzelf kunt lezen. De vondst van het laatste lijk vindt pas helemaal aan het eind plaats. Er is alleen een korte beschrijving, maar er vindt geen onderzoek plaats, heel onbevredigend. Hopelijk komt de oplossing in deel drie.

Waar de schrijver heel goed in slaagt is de beschrijving van indrukwekkende Noorse landschap. De roman bevat ook genoeg spannende momenten. Voor het beschrijven van gevechten neemt de schrijver echt de tijd en gebruikt hij soms gruwelijke details. De sfeer bij de boshut met zeven kooien met raven is heel griezelig.

Voor de liefhebber zeker een spannende thriller, maar een strakkere plot zou het boek ten goede komen.

Ørjan KarlssonDe nacht reist alleen. Vertaald uit het Noors (Natten Reiser Alene) door Neeltje Wiersma. ISBN 978-94-6068-642-9, 348 pagina’s, € 21,99. Baarn: Uitgeverij Marmer 2024.

Geplaatst in Alle Boeken, Deel van een reeks, Detective / Thriller | Reacties uitgeschakeld voor De nacht reist alleen

Madame

Het wonderlijke leven van Marie Tussaud

Ternauwernood ontsnapt aan de guillotine.

Madame Tussaud is een begrip. Het is een reeks van zo’n 25 wassenbeeldenmusea, die gevestigd zijn in een groot aantal wereldsteden. De allereerste vestiging ontstond in 1835 in Londen, sinds 1970 is er ook een in Amsterdam gevestigd. De wassenbeelden portretteren bekende nationale en internationale persoonlijkheden. Die roem kan vergankelijk zijn, sommigen werden op een gegeven moment afgeserveerd naar de kelder of, nog erger omgesmolten.

De initiatiefneemster van dit alles was Marie Tussaud, geboren Grosholtz (1761-1850), die in Parijs wassen beelden leerden maken van een zekere Curtius. Ze maakte tijdens de Franse Revolutie dodenmaskers van beroemde slachtoffers. Ze vertrok in 1802 naar Londen en reisde met haar collectie wassen beelden door Groot-Brittannië en Ierland. Nadat haar museum was geopend schreef ze in 1838 haar memoires.

De auteur ging uit van de bekende feiten, maar vulde zelf de ontbrekende details in uit de Parijse periode van Marie’s leven.

Auteur

Jacobine van den Hoek (1973) is columnist en schrijver van historische fictie. Ze volgde een workshop bij Simone van der Vlugt en debuteerde met Zondebok. Daarna schreef ze De Roos van Napoleon over Josephine de Beauharnais, dat in het Pools werd vertaald.

Het verhaal begint wanneer de kleine Marie Grosholtz in haar eentje haar oom Philippe Curtius achterna reist, die naar Parijs is vertrokken. Van hem wil ze leren hoe je wassen beelden maakt. De reis is niet ongevaarlijk, maar ze krijgt hulp van de jonge lantaarnist Paul Philidor, die voorstellingen geeft met zijn toverlantaarn. Samen reizen ze verder.

In Parijs aangekomen leert Marie inderdaad het vak van haar oom en ze belandt zelfs aan het hof, waar ze historische figuren tegenkomt als Madame du Barry, de voormalige machtige minnares van de overleden koning Lodewijk XV en Marie Antoinette. Als de Franse Revolutie uitbreekt kan zijzelf ternauwernood aan de guillotine ontsnappen, maar wordt ze gedwongen dodenmaskers te maken van de slachtoffers van het schrikbewind. Uiteindelijk trouwt ze niet met haar geliefde Philidor, maar met François  Tussaud. Om aan haar ongelukkige huwelijk en aan het Frankrijk van de Terreur te ontsnappen vlucht ze uiteindelijk naar Londen. Hiermee eindigt de roman.

In het boek wisselen hoofdstukken over het levensverhaal van Marie Tussaud en over haar verblijf in Versailles voor en tijdens de Franse Revolutie elkaar af.

Van den Hoek heeft personen van vlees en bloed neer te zetten in een verhaal dat leest als een trein. Uiteraard kent zij niet hoe deze personages zich hebben gedragen en wat zij dachten, maar het komt allesmaal beslist geloofwaardig over.

Een mooie invulling van de historische feiten.

Jacobine van den HoekMadame. Het wonderlijke leven van Madame Tussaud. ISBN 978-94-027-1285-8, 350 pagina’s, € 22,99. Amsterdam: HarperCollins 2024.

Deze recensie werd eerder gepubliceerd op https://bazarow.com/

Geplaatst in 'Faction', Alle Boeken, Cultuur, Geschiedenis | Reacties uitgeschakeld voor Madame

Nocturne voor Messina

Zonder ouders op weg naar volwassenheid

Zoektocht naar identiteit en acceptatie.

De debuutroman van Boris Eustatia is een echte coming of age roman. We volgen de hoofdpersoon David Chikowsi op zijn weg naar volwassenheid. Van zijn tijd op het Gymnasium, zijn studententijd tot een baan in New York. Natuurlijk hoort daar ook de ontwikkeling van zijn seksualiteit bij. De roman heeft een dramatisch begin: zijn moeder verlaat het gezin en verongelukt op dezelfde dag. Zijn vader heeft een hekel aan David en doet minimaal wat van een vader verwacht mag worden. Als David gaat studeren in Nijmegen zorgt zijn vader voor een kamer en het verhuizen van Davids spullen. Waarschijnlijk denkt hij: ‘Opgeruimd is netjes’. Vader en zoon hebben daarna nog nauwelijks contact.

Auteur

Borus Eustatia werd geboren in Nijmegen en woonde enige jaren in Curaçao. Na de scheiding van zijn ouders keerde Borus met zijn moeder en broertje terug naar Nijmegen. Hij studeerde aan de Radboud Universiteit. Boris is medeoprichter van het loopbaanadviesbureau Qompas. Nocturne voor Messina is zijn debuutroman.

De schrijver is er goed in geslaagd de persoonlijke ontwikkeling van David te beschrijven. We kunnen ons goed inleven in zijn karakter en gedrag. Het ergste voor hem is dat hij niet in staat is contacten te leggen met jongens, niet op school, niet in zijn studententijd. Hij is een eenzame figuur. Zelf beschouwt David zich als een sukkeltje dat geen vrienden heeft. Wel wordt hij geduld bij een groepje gokkers in een café. Pas in New York krijgt hij een vriend. Anders ligt het bij meisjes. Zij vallen vooral op zijn krulletjes. Zijn seksuele ontwikkeling verloopt moeizaam. Met de beeldschone Jolien lijkt het goed te komen, maar op een keer betrapt hij haar met een ander. Terwijl het stel heftig aan het vrijen is voegt Jolien hem toe: ‘Kijk jij maar eens goed! Dit is pas hoe een vrouw geneukt wil worden!’ Einde verhouding. Maar na Jolien volgt Tamar, daarna Messina. In de VS gaat dat door.

Heel weinig lezen we over de vader van David. De enkele keren dat het over hem gaat is het negatief. Zelfs als Davids moeder verongelukt is wordt er met geen woord gesproken over de reacties van vader en zoon, ook niet over de begrafenis. David heeft in dubbele zin een pijnlijke ervaring met zijn vader. Kort nadat zijn moeder is verongelukt, speelt  hij haar lievelingsnocturne. Zijn vader slaat hem van de pianokruk. Als lezer krijg je het vermoeden dat David de vrucht is van een overspelige relatie. Zijn donkere krullenbol wijst in de richting van Antilliaanse afkomst. Hij bezoekt wel een keer Curaçao, maar doet verder geen onderzoek. Het is jammer dat deze kwestie niet wordt uitgewerkt, een gemiste kans.

De periode dat David in New York werkt is van een andere orde dan de tijd in Nijmegen. Hij heeft goede sociale contacten, gaat prettig om met zijn collega’s en met Nathan ontstaat een hechte vriendschap. Davids werkkring komt wel wat ongeloofwaardig over. Het gaat om een hedgefonds. Om klanten te winnen gebruiken ze bijzondere verkooptechnieken. Zijn beeldschone collega’s Gina en Yalena verlenen seksuele gunsten aan toekomstige klanten. Ook David wordt een keer tot zijn schrik door een mannelijke klant benaderd. De schrijver gebruikt het drama van de WTC-torens dat plaatsvond op 11 september 2001 in zijn roman. Extra dramatisch en ook wat ongeloofwaardig.

Al met al is Nocturne voor Messina ondanks enkele verbeterpunten een geslaagde coming of age roman.

Boris Eustatia – Nocturne voor Messina. ISBN 978-90-833000-9, 234 pagina’s, € 24,50. Leiden: Lobster Publishing 2023.

Geplaatst in Alle Boeken, Diversen | Reacties uitgeschakeld voor Nocturne voor Messina

De nomade

Nergens veilig?

Wie ben ik eigenlijk?

De belangrijkste verhaallijn uit dit boek is die van de redelijk bekende 37-jarige journalist en documentairemaker Olga Liebke, de ik-figuur. Als moederloos kind werd ze spartaans, maar liefdevol opgevoed door haar vader. Ze woonden vrij afgelegen in de Harz, dichtbij de toenmalige Duits-Duitse grens tussen de Westduitse Bondsrepubliek en de Oostduitse DDR.

Tijdens het boarden van een vliegtuig hoort ze woorden uit een haar onbekende taal die plotseling vage herinneringen bij haar binnenbrengen. Haar nieuwsgierigheid is gewekt en thuisgekomen probeert ze meer van haar vader te weten te komen over haar vroegste jeugd. Dat is niet zo gemakkelijk, want de man is ernstig dementerend. De schaarse informatie die ze van hem te weten komt blijkt strijdig met het verhaal over haar verleden zoals ze dat tot nog toe kende. Hierdoor getriggerd vertrekt ze naar de grensstreek tussen Belarus, Polen en Litouwen, zonder dat ze weet waar ze eigenlijk precies naar op zoek is.

Auteur

Anya Niewierra (Kerkrade 1964) debuteerde als thrillerschrijfster met Vrij uitzicht. Daarna volgden onder meer Het dossier, Het bloemenmeisje en De Camino. De laatste twee boeken werden bekroond met de Nederlandse Thrillerprijs (2020 en 2022). Voor het laatste boek kreeg ze tevens de NS Publieksprijs 2023.

Ze pleegt altijd gedegen research naar de achtergrond van haar boeken. Niewierra is algemeen directeur van Visit Zuid-Limburg. Verder reist en schildert ze graag.

De naam Niewierra blijkt afkomstig uit het voormalige Oost-Pruisen, waar bovengenoemde grensstreek deel van uitmaakte. Dit idee bleef de auteur intrigeren en leidde bijna 50 jaar later mede tot dit boek ‘over het vinden van je eigen identiteit in een gebied met bewegende grenzen’.

De misdadige gedwongen landing van een vliegtuig in Minsk op 23 mei 2021 om enkele Wit-Russische dissidenten te kunnen arresteren, een historisch feit, wordt door Niewierra gebruikt om het overigens volledig fictieve verhaal over Olga te starten.

Olga gebruikt haar journalistieke werk als dekmantel voor haar onderzoek naar het voor haarzelf onbekende verleden van haar vader. Was hij op de vlucht? Voor wie of voor wat dan?

Ze beseft daarbij niet dat ze de aandacht van enkele dubieuze en machtige mensen op zich heeft gevestigd. Ze mag niet te veel te weten komen en moet wellicht uit de weg worden geruimd. In een ander lettertype lezen we over de kwade bedoelingen van deze personen. En zo heeft de lezer meer informatie dan de hoofdpersoon. Naarmate Olga meer te weten komt worden haar zekerheden over haar eigen verleden ondergraven.

In een tweede verhaallijn wordt gereconstrueerd hoe een dienstplichtige DDR-soldaat die de Duits-Duitse grens tijdens de koude oorlog moest bewaken gedwongen werd te schieten op vluchtelingen naar het westen.

In dit ongelooflijk spannende verhaal neemt de lezer tevens kennis het tragische en bloederige verleden van de streek, waar meesters en inwoners (Heimatvertriebenen) elkaar sinds de Tweede Wereldoorlog afwisselden. Ook het onmenselijke DDR-regime over ‘één grote gevangenis’ wordt en passant behandeld. De auteur heeft zich uitvoerig gedocumenteerd, zoals blijkt uit de verantwoording, die tevens de geïnteresseerde lezer de kans geeft zich verder te verdiepen in de achtergronden van een en ander.

Een goed geschreven en prima uitgewerkt verhaal dat me van begin tot einde enorm boeide. Grote klasse. (Ik verwacht nomineringen en prijzen in de toekomst).

Anya NiewierraDe nomade. ISBN 978-90-210-3255-9. 382 pagina’s, € 23,99. Amsterdam: Luitingh-Sijthoff 2024.

Geplaatst in Alle Boeken, Detective / Thriller, Geschiedenis | Reacties uitgeschakeld voor De nomade

Ik ben vrij

… maar toch

Leven na een bestseller.

What if. Stel dat het bezoek van Lale Gül aan haar ouderlijk huis, drie jaar nadat ze eruit was ontsnapt, anders was afgelopen. Een ouderlijk huis waar intussen alle kinderfoto’s van Lale waren verwijderd. Het bezoek was op verzoek van haar zusje Defne, die verschrikkelijk lijdt onder de ontstane breuk na het verschijnen van Lale’s eerste boek Ik ga leven. Lale was genegen tot vergaande concessies om de verhoudingen te herstellen. Niet alleen zou ze vergiffenis vragen, maar ze overwoog zelfs om te stoppen met schrijven om haar familie verdere ‘schande’ te besparen.

Het liep echter anders: Lale’s moeder, een stugge analfabete met een oerconservatief geloof eiste dat Lale eerst vergiffenis aan Allah moest vragen voordat er van vergiffenis door de familie spraken kon zijn. En dat bleek voor Lale, inmiddels overtuigd atheïst, een brug te ver. Tijdens de daaropvolgende woordenwisseling zegt moeder onbarmhartig: Mijn kind is allang dood, ik ken jou niet. In tranen vertrekt Lale en belooft zichzelf nooit meer thuis te komen. Nooit meer. Als ik dood ben voor haar, dan is zij dat ook voor mij. Moeder is iemand die ik voortaan zal zien als iemand met alzheimer. Ze is gewoon vergeten dat ik haar kind ben, en iets wat vergeten is, bestaat niet meer.

Het is wrang om te constateren dat nu niets de publicatie van dit boek, Lale’s tweede, meer in de weg stond.

Auteur

Lale Gül (Amsterdam, 1997) Studeerde Nederlands aan de Amsterdamse Vrije Universiteit. Ze gaf in Ik ga leven een niets ontziend verslag van haar jeugd. Ze ziet  een buitenwereld die haaks staat op wat haar thuis en op de Koranschool wordt voorgeschoteld. Naar mate ze ouder wordt doorziet ze tegenstrijdigheden, leugens en de schone schijn van het Turks conservatisme. De botsingen met moeder worden steeds heftiger. Ik ga leven werd een onverbiddelijke bestseller en Gül won er de NS Publieksprijs mee. Ze werd genomineerd voor de Pim Fortuynprijs 2021 en werd in hetzelfde jaar door Elseviers weekblad uitgeroepen tot Nederlander van het Jaar. Anderzijds werd ze ernstig bedreigd door extremistische islamisten. Ze is inmiddels columnist van het Parool.

 In dit boek vertelt Gül openhartig wat haar overkwam na het verschijnen van haar eerste boek en wat de reacties, positief en negatief, met haar deden.

Na haar overhaaste vertrek uit de ouderlijke woning zorgt de burgemeester van Amsterdam Femke Halsema voor veilige voorlopige huisvesting. Later helpt ook justitieminister Dilan Yeşilgöz haar op dit gebied. Enerzijds geniet Lale van haar nieuwe vrijheid en experimenteert er volop op los, maar ze raakt ook in een depressie en besluit uiteindelijk een psychiater te raadplegen. Die constateert na een aantal sessies dat ze bindingsangst heeft. En passant observeert ze ook de Nederlanders, beschouwt hun kerstgebruiken en hun (gebrek aan) gastvrijheid. Ze discussieert met een homofiele Turkse vriend en ergert zich blauw aan hoe hij alles vergoelijkt wat uit naam van de Islam gebeurt.

Ze is niet blij met de reacties van ‘links-progressieve’ mensen. Ze duwen haar in de rechtse hoek. Ze schieten in een kramp omdat ze gewend zijn de moslimgemeenschap juist te allen tijde te beschermen tegen de aanvallen van rechtse politici. Ze noemt namen en rugnummers: Sigrid Kaag en Sylvana Simons. In haar dankwoord vermeldt ze, naast Yeşilgöz en Halsema, politici die haar wél steunden: Lilian Marijnissen, Pieter Omtzigt, Khadija Arib en Geert Wilders.

Lale lijkt gelukkig met haar nieuwe vriend Noah en beschrijft hun (eenmalige) ervaringen met swingen in een Spaanse seksclub. Ze geniet ervan Ik weet niet hoe je een orgasme moet beschrijven, maar het is alsof je in de wolken zit, de engelen voor je zingen en dansen bij een waterval en je alle sterretjes van de hemel duidelijk ziet lachen. Ook Noah heeft het leuk gehad, maar het blijkt niet voor herhaling vatbaar. We hebben het er daarna nooit meer over gehad.

Gül beheerst het schrijven zonder meer. Vaak is ze ernstig en scherp als ze zich ergens over opwindt. Maar ze kan ook speels haar eigen ontwikkeling beschouwen, zoals blijkt uit het stuk Met de borst vooruit over topless zonnen in tietenland.

Voor iemand die tot haar tweeëntwintigste gesluierd was, en het al spannend vond om wat make-up op te doen en skinny jeans te dragen, is het nogal een stap om nu, op mijn vijfentwintigste, al zover te zijn dat ik zonder blikken en blozen die tieten van mij vrij gooi zodra ik voet in het zand zet. Laat ze maar lekker kijken, denk ik dan. Ik ben toch wel trots op mijn voorgevel. Ik heb geen enkele last van mijn geweten En ik voel me ook geen hoer of slet. Of grote zondaar.

Tijdens het lezen van Güls beide boeken moest ik regelmatig aan Jan Wolkers en Maarten ’t Hart denken die meer dan een halve eeuw geleden afrekenden met het benepen Gereformeerde milieu waaruit ze afkomstig waren.

Een openhartig, goed geschreven boek. Soms vlijmscherp, maar ook met humor en ontroerende passages.

Lale GülIk ben vrij. ISBN 978-90-446-5582-7, 367 pagina’s, € 22,95. Amsterdam: Uitgeverij Prometheus 2024.

Geplaatst in Alle Boeken, Autobiografie / memoires | Reacties uitgeschakeld voor Ik ben vrij

De stille weduwe

Wie zwijgt slaat toe

Louise Rick in een nieuwe rol.

Politie-inspecteur Moordzaken Louise Rick wordt gevraagd leiding te gaan geven aan een nieuwe afdeling binnen de mobiele opsporingseenheid: P13, ofwel Politiedistrict 13. Dit team moet door het hele land gaan helpen bij het oplossen van zaken die te maken hebben met criminaliteit gericht tegen personen. Ze zal kunnen beschikken over experts die zich gezamenlijk gaan vastbijten in vastgelopen zaken.

De eerste zaak waarmee Louise te maken krijgt, is de moord op een hoteleigenaar. Ze is door haar klusjesman gevonden, met ingeslagen schedel. Louises P13-team blijkt tot haar ongenoegen kleiner dan zij verwacht heeft, maar ze gaan vol animo aan het werk: deze eerste zaak moet een succes worden. De dode vrouw Dorthe Hyllested bestierde het hotel in haar eentje nadat ze een half jaar daarvoor weduwe geworden was. Ze beschikte alleen over wat losse krachten voor de periodes dat ze veel gasten had. Het P13-team gaat het hele dorp af om inlichtingen over Dorthe te verzamelen. De dode vrouw werd algemeen gewaardeerd en men bewonderde de wilskracht waarmee ze na de dood van haar man het bedrijf alleen runde. Waarom wordt iemand die kennelijk geen vijanden had, in ’s hemelsnaam doodgeslagen?

Rick krijgt de sterke indruk dat ze iets over het hoofd ziet. Ze vraagt haar team opnieuw het hele hotel, inclusief de privévertrekken, met een stofkam te doorzoeken. En dan ontdekken ze iets waar ieders hart bij stilstaat. Een teken van leven in het huis waar de dood is langs geweest. Wat of wie zit daarachter?

Louise heeft eerder een liefdesrelatie gehad met Eik, een collega. Ze zijn samen op reis gegaan maar Louise besloot na veel wikken en wegen de relatie met toch te verbreken. Ze vertelde het Eik op een strand in Thailand en liet haar vriend zonder veel uitleg achter terwijl zij naar huis terug ging. Na zo’n besluit is het verstandig de reden voor dat besluit eens uitgebreid uit te praten, maar Louise zette haar hakken in het zand en weigerde dat.

Nu, in deze zaak van leven en dood rond Dorthe Hyllested, is ze genoodzaakt Eiks hulp in te roepen. Hij is de enige specialist bij de politie die haar hiermee kan helpen. Ze neemt schoorvoetend contact met hem op.

Auteur

Sara Blædel (1964) was journaliste en werkte voor de Deense televisie. Ze debuteerde in 2004 als misdaadauteur en ontving voor Grønt Støv meteen de debuutprijs van de Deense Academie van Misdaadschrijvers. Ze is al vier keer gekozen tot auteur van het jaar. Haar misdaadromans rond Louise Rick zijn inmiddels uitgegroeid tot een hele serie. In Nederland zijn eerder vier misdaadromans van haar hand verschenen.

De boeken van Sara Blædel zijn in 31 landen gepubliceerd. Er gingen tot nu toe wereldwijd ruim 5 miljoen exemplaren over de toonbank.

Intussen krijgt Louise Rick akelige telefoontjes van pleegzoon Jonas thuis. Hij past op een bejaarde man en vrouw die ook Louise zeer dierbaar zijn Een van hen komt in het ziekenhuis terecht en eigenlijk zou ze spoorslags naar huis willen gaan om Jonas bij te staan. Maar de moordzaak moet voorgaan, zij heeft de leiding en Jonas is tenslotte al zeventien… Ze laat haar pleegzoon met tegenzin in zijn eentje achter.

Tenslotte is er nog Camilla Lind, haar goede vriendin, die tevens journaliste is. Camilla heeft eigenlijk vrij om voor haar vader te zorgen, maar als ze hoort waarmee Louise en P13 bezig zijn gaat haar journalistenbloed stromen. Stress op en top, want Louise kan én haar hulp gebruiken én moet haar een schrijfverbod opleggen.

Auteyr Blædel gaat van start met een moordzaak die weinig om ’t hand lijkt te hebben. Maar allengs wordt de zaak ingewikkelder, worden de onderlinge relaties geheimzinniger én boeiender. Een rustige misdaadroman wordt al snel een uiterst spannend verhaal, een boek dat je niet snel uit handen legt. Want hoe zit het en wie is de kwade genius? Een verrassing tot het eind. Een knettergoede thriller.

Sara Blædel – De stille weduwe. Louise Rick-serie. Vertaald uit het Deens (Den tavse enke) door Maaike van Hassel. ISBN 9-789-044-3655-66, 383 pagina’s, €22,99. Amsterdam: The House of Books 2024.

Geplaatst in Alle Boeken, Deel van een reeks, Detective / Thriller | Reacties uitgeschakeld voor De stille weduwe

Vinex

‘Al ziet men de lui men kent ze niet’

De wraak van een tiener.

Dit boek beschrijft de belevenissen van enkele bewoners van een burgerlijke Vinex-wijk in Amstelveen. Het echtpaar Hein en Simone zijn nieuwkomers. Ze moeten als Amsterdammers erg wennen aan het saaie Amstelveen. Dan is er het echtpaar Evi en Thijs met hun kinderen. Evi baalt van het huishouden en ze lijdt onder de verwaarlozing van haar man. Joyce is een politieagente met ziekteverlof. Vanaf haar balkon observeert ze de buurt. Lina is een hoofdpersoon die niet in de wijk woont. Ze is huishoudelijke hulp bij Hein en Simone.De korte hoofdstukken worden vertelt vanuit het perspectief van de vrouwelijk hoofdpersonen. Dat de schrijfster gekozen heeft voor zo’n brave wijk is om duidelijk te maken dat ook in zo’n omgeving mensen wonen met duistere kanten, wat in de loop van het verhaal duidelijk wordt.

Auteur

Bernice Berkleef (Amstelvven, 1986) studeerde Toerisma en HBO Rechten, maar werd freelancejournalist. Haar schrijversdebuut is het jeugdboek De missie van Kim Dakerveld. Daarna publiceerde zij de Young Adult roman Flame. Het schrijven van thrillers kreeg echter haar voorkeur. Cody was haar eerste en met haar tweede Bloedsteen won ze zelfs de Gouden Strop 2021. Vinex stond op de shortlist voor de Gouden Strop 2024.

Elke vrouwelijke persoon heeft haar eigen verhaallijn, waarbij die van Lina de belangrijkste is. Lina is 17 jaar. Via vele flashbacks krijgen we inzicht in haar tragische leven. Ze woonde met haar liefhebbende moeder zonder vader. Daar kwam verandering in toen haar moeder vermoord werd. Lina had de dader gezien. Zij werd geplaatst in een inrichting van jeugdzorg. Daarna volgden plaatsingen in 23 pleeggezinnen. In deze roman gaat ze naar een nieuw pleeggezin. Ze reist van Groningen naar Amsterdam-Zuidoost. Dit keer boft ze. Het gaat om een gezellig gezin. Ze heeft een eigen kamer. Ze gaat naar een school waar ze in de vierde klas van de havo plaatsneemt. Om wat bij te verdienen gaat ze huishoudelijk werk doen bij een echtpaar in Amstelveen. Waarom juist daar?

Naast Lina is er het stel Simone en Hein. Over hen wordt heel wat onthuld. Dat geldt niet voor Eva en Thijs. Het is een gewoon doorsneegezinnetje met een gefrustreerde vrouw. Haar man die een baan heeft aan de Zuidas leeft helemaal voor zijn werk. Over hem krijgen we geen informatie. Een interessante persoon is de alleenwonende Joyce. Ze werkt bij de politie en heeft een ongeluk gehad, waarbij haar collega is omgekomen. Zij is herstellende van het ongeluk. Joyce is nieuwsgierig naar haar buren. Ze doet onderzoek naar Lina en Simone en Hein. Jammer dat over Joyce zelf zo weinig achtergrondinformatie wordt gegeven. Je vraagt je af hoe ze met haar collega als politievrouw functioneerde. Waarom is ze alleen, had ze ooit relaties?

In de roman wordt regelmatig gesproken over een straatfeest. Je zou denken dat dit feest een climax zou vormen in het boek. Niets is minder waar. Het feest vormt slechts de achtergrond voor dramatische gebeurtenissen. Het sympathieke boek kabbelt voort zonder veel spanning. Je kunt het daarom nauwelijks een thriller noemen, Maar het slot is uitermate spannend en verrassend.

Een onderhoudende, prettig leesbare roman die duidelijk laat zien dat in zo’n saaie Vinex-wijk ogenschijnlijk brave mensen wonen, maar dat is slechts uiterlijke schijn.

Bernice BerkleefVinex. ISBN 978-90-443-5494-2, 301 pagina’s, € 21,99. Amsterdam: The House of Books 2023.

Geplaatst in Alle Boeken, Detective / Thriller | Reacties uitgeschakeld voor Vinex