Corona, dementie, eenzame opsluiting en andere ellende
‘In het verpleegtehuis Kastanjehof zat wat er over was van mijn moeder’ Lees verder
Corona, dementie, eenzame opsluiting en andere ellende
‘In het verpleegtehuis Kastanjehof zat wat er over was van mijn moeder’ Lees verder
Iedereen zijn eigen Pluisje
Persoonlijke herinneringen aan een voetbalicoon. Lees verder
Het Turkse hemd is nader dan de Nederlandse rok
Dochter noemt haar moeder ‘Khomeini met een Kut’. Ze vertelt waarom.
Büsra is de oudste, haar twee jaar jongere broer heet Halil en de veel jongere zus Defne is een schattig nakomertje. Büsra noemt haar ouders ‘verwekkers’. Ze kan iets anders kennelijk niet uit haar strot krijgen. Oma woont vlakbij in dezelfde soort driekamerflat. Daar is Büsra ingetrokken om van het ouderlijk gezeik af te zijn, ze dol is op haar vaders moeder en omdat oma dan niet alleen is.
Vader doet ongeschoold werk en moeder zit thuis op de flat. Zoals het hoort. Vader is wat gemakkelijker, maar moeder is van de aartsconservatieve, Turkse, streng-islamitische stempel.
Er heersen pittige voorschriften die vooral voor vrouwen gelden. Muziek mag niet, dansen mag niet, alle buitenechtelijke romantiek is verboden, uitgaan of op vakantie zonder mannelijk familielid is uit den boze, het hebben van vrienden van het andere geslacht is onwettig, je leuk kleden of opmaken is ongepast, ’s avonds buiten zijn is niet toegestaan, foto’s op sociale media zijn niet geoorloofd, vieze, immorele films (dat zijn films waarin wordt gezoend) zijn onaanvaardbaar, op het strand liggen of zwemmen in het bijzijn van mannen is niet gepermitteerd, het afbeelden van levende wezens mag niet, het vieren van verjaardagen en heidense feestdagen mag niet, net als uitgaan en feesten op festivals.
Vakanties betekenden gezinsreizen naar Turkije, naar de streek waar haar verwekkers vandaan kwamen en de ene potentiele verloofde na de andere langskomt. Het waren verschrikkelijke vakanties.
Van haar moeder moet de inmiddels twintigjarige Büsra leven als een toegewijde islamitische kamerplant die op een zeker moment verkocht wordt aan een door de vader goedgekeurde schoonzoon die na huwelijkssluiting de gegarandeerde onbevlekte vagina met aangesloten eierstokken en baarmoeder mag bespringen. Een vrouw is niets meer dan een kut waar je als man van profiteert.
Eer is de slagader van de conservatieve Turk. Wanneer een meisje haar maagdelijkheid (de familie-eer) voor het huwelijk verliest is, zal de omschrijving afgelikte boterham nog het mildst zijn. Zowel het meisje als de familie is volledig geruïneerd. Als je maar diep genoeg in het tribale drijfzand zit dreigen zweepslagen, steniging en eerwraak. Soms is er financiële genoegdoening. Neemt het meisje met haar vriend de benen, of ze nu trouwen of niet, dan zal ze door haar familie worden uitgekotst en verstoten. Hoe dan ook, wie zich niet aan de voorschriften houdt zet heel wat op het spel. Ook en nog steeds in 2021 in Nederland.
Auteur
Lale Gül (1997) geeft een niets ontziend verslag van haar jeugd. Vooral omdat ze (in de persoon van het fictieve personage Büsra) een openbare basisschool bezoekt ziet ze een buitenwereld die haaks staat op de wereld die haar thuis en op de Koranschool wordt voorgeschoteld. Naar mate ze ouder wordt doorziet ze tegenstrijdigheden, leugens en schone schijn van het Turks conservatisme. De botsingen met moeder worden steeds heftiger.
Büsra studeert Nederlands. Ze heeft thuis veel moeten verduren omdat ze al vroeg vragen begon te stellen naar het waarom van al die voorschriften en stiekem haar eigen gang begon te gaan. Büsra leidt uiteindelijk een dubbelleven met een vaste vriend, een Haagse jongen wiens vader op de PVV stemt, maar die na kennismaking zegt dat dat van die buitenlanders natuurlijk niet voor haar geldt.
Ik ga leven is niet alleen een ontmaskering van een behoudende Turkse cultuur die niets moet hebben van Nederlandse normen en waarden, maar geeft ook zicht op de bizarre folklore rond huwelijkssluitingen. Met name de enorme verplichte kosten die daarmee zijn gemoeid doen de buitenstaander verbazen.
Tenslotte roept het virtuoos geschreven boek compassie op met al die kinderen die zich willen ontworstelen aan de angstcultuur van hun ouders, maar hun vader en moeder ondanks alles niet kwijt willen raken. Net als iedereen willen zij dat ook hún kinderen later bij opa en oma op schoot kunnen zitten. Zonder de krampen van een liefdeloze erfenis.
Lale Gül – Ik ga leven. ISBN 978-90-446-4687-0, 349 pagina’s, € 20,00. Amsterdam: Uitgeverij Prometheus 2021.
Rusland met mobieltjes
Twaalf korte verhalen met veelal het oneindige platteland als wonderschone, maar ook als zompige habitat van de Russische ziel. Lees verder
Ambulancechauffeur treft eigen zoon als slachtoffer
De dood van je kind blijft het ergste wat je kunt overkomen.
Tijdens de nachtdienst van 21 november 2015 verliest Annemiek Valent haar 19-jarige zoon Gian bij een gruwelijk auto-ongeluk. Ze wordt zelf als ambulancechauffeur naar dit ongeval gestuurd, niet wetend wat ze zou aantreffen. En dan is het jouw kind is een gedetailleerd verslag van het ongeluk en de nasleep: de gesprekken met de begrafenisondernemer, het bezoeken van de opgebaarde Gian en de begrafenis. Daarna probeert ze nauwkeurig te reconstrueren wat er die nacht met haar zoon is gebeurd. Het boek bevat naast twee brandweerverhalen ook nog een van Annemieks collega en een van een politieagente. Daarna volgt het lange verhaal van het rouwproces en haar pogingen om haar baan weer op te pakken. Op 6 augustus 2016 is er een nieuwe ramp: haar ex, vader van haar kinderen, is omgekomen bij een ongeval. Ook hier moet ze de uitvaart regelen. Op den duur kan ze weer aan het werk. Lees verder
‘Slaapwandelmoord’
Advocate neemt de verdediging op zich in een moordzaak, maar is haar eigen leven ook niet zeker.
In dit laatste deel van de trilogie over de advocate Kirsten Hartogs is zij uit Portugal teruggekeerd naar het ouderlijk huis in België. Ze verdiept zich in de documenten over een nieuwe rechtszaak: de vijfendertigjarige Nick Steverlinck wordt beschuldigd van de moord op zijn vriendin Nadia. Nick is de broer van de vroegere oppas van Kirsten, Sandy, die door Vincent Bertelet twintig jaar geleden vermoord is. Kirsten heeft toentertijd tegen hem getuigd. Vincent is sindsdien spoorloos, maar laat regelmatig weten dat hij haar blijft volgen. Lees verder
Puber probeert hoofd koel te houden in de jeugdgevangenis
Nog een maand in het detentiecentrum en dan mag Salomé Atabong naar huis. Ze heeft niets met de andere meiden, evenmin met hun begeleiders en psychologen. Ze bereidt zich voor op haar vrijlating. Maar wat zal haar dan wachten?
Salomé kent zichzelf bijna niet meer terug. Het eens zo meegaande meisje dat ze ooit was, is veranderd in een opstandige puber. Ze heeft haar lesje geleerd: goed je best doen is niet genoeg als je zwart bent. Lees verder
De ondergang van een veelbelovend wetenschapper
Anonieme zaaddonatie onderuit gehaald door de maatschappelijke ontwikkelingen. Dit heeft verregaande consequenties voor de hoofdpersoon.
Philip Wachtman leek op weg naar een glorierijke wetenschappelijke carrière. Hij promoveerde cum laude en leek op weg om zijn promotor als hoogleraar op te volgen. Het onderwerp van zijn proefschrift was het recht op anonimiteit van de spermadonor. Dat recht verdedigde hij te vuur en te zwaard, ook in de media waar hij een welkome gast was. Toen dat nog kon (voor me too) sloeg hij een knappe studente aan de haak. Lees verder
Vrij spel voor haat
Terwijl de wereld zich inspande om het fascisme op te ruimen kropen Franco en zijn beulen stilletjes weg achter de Pyreneeën en deden ongestoord hun gruwzame werk.
De geestelijke, een enthousiaste aanhanger van de Caudillo, had haar gezegd: ‘Alles, maar dan ook echt alles, mijn dochter, wat bijdraagt aan de totale vernietiging van die slechte, kwaaddoende, moordzuchtige, communistische, rode, atheïstische, joodse en Catalaans-separatistische horden, is God, Onze Heer, welgevallig. Hij is het die rechtspreekt, straffen uitdeelt en de Heilige Eenheid van Spanje garandeert. Lees verder
Liefde in tijden van autisme
Volwassen vrouw worstelt met haar autisme. Ze moet door diepe dalen, maar uiteindelijk weet ze haar leven zo in te richten dat het een zondagsleven wordt.
Wanneer je als volwassene de diagnose ‘autistisch’ krijgt is een aantal dingen duidelijk, maar dat wil niet zeggen dat het leven er gemakkelijker op wordt. Als kind is de school voor Jasmijn Vink een verschrikking: al die geluiden die binnendringen, schreeuwende kinderen, om de vijftig minuten een harde bel, voor elk vak een andere docent. Haar hoofd zit dan vol en ze kan zich niet meer concentreren. Lees verder