Het bordeel aan het einde van de straat

Verwarring door nieuwe buren

Een nogal excentriek gezin vestigt zich in een straat waar verder alleen keurige gezinnen wonen. Ze veroorzaken veel onrust.

In het waarschijnlijk Limburgse (heuvel-)dorp Brink wonen in één straat twee gezinnen die nogal afwijken van het ‘normale’ burgerlijke gezin. De familie Vapeur is het nette gezin dat bestaat uit vader Henri, moeder Lot en de zoons Johan en Marc. Bij hen is het de moeder die ongewoon is. Ze is een zeer fanatieke biologielerares en een begaafd wielrenster. De vader rommelt maar wat aan en is verliefd op de nieuwe buurvrouw.

De familie Opitz bestaat uit louter afwijkende personen. Vader Eduard, moeder Marcella en de dochter Sonia. Eduard Opitz is een kleurrijke figuur die in hoeden handelt. Zelf draagt hij altijd een grote Amerikaanse Stetson op zijn hoofd; ook de auto is Amerikaans, een grote Chrysler. Eduard vult zijn dagen met het drinken van whisky. De aantrekkelijke moeder is een echte verleidster en hun dochter Sonia een heel eigenzinnig en beeldschoon meisje. Hoofdpersoon Johan Vapeur is stapelverliefd op haar.

Het spannende is de strijd tussen de vrouwen. Mevrouw Vapeur probeert haar gezag over haar mannen te handhaven. Zij moet strijden tegen de verleidingskracht van de dames Opitz.

Auteur

Joost van Driel (1976) was als onderzoeker en docent werkzaam aan verschillende Nederlandse universiteiten. Hij publiceerde onder andere artikelen over literatuurgeschiedenis. Over middeleeuwse literatuur schreef hij de boeken Prikkeling der zinnen en Meesters van het woord. Zijn romandebuut Het museum werd in 1917 beloond met de prijs voor het beste Zeeuwse debuut. In 2018 verscheen van hem Jaren van de tijger.

 

Zoals al eerder gezegd komen in deze roman zeer bijzondere personen voor. Moeder Lot Vapeur spant zeker de kroon. De kans dat je een dergelijk persoon ooit tegen het lijf zult lopen is gelukkig hoogst onwaarschijnlijk. Ze is een zeer overheersende persoon die zelf uiterst gedisciplineerd leeft. Als wielrenster traint ze als een bezetene en ze volgt een streng dieet. Als gevolg hiervan is ze heel mager. Dat komt extra goed uit als ze in haar strakke wielerpakjes rondloopt. Geen ronde vrouwelijke vormen, maar scherpe botten. Ze is veeleisend voor haar zoon, hij moet profwielrenner worden. Johan mislukt als wielrenner, maar ook op school is hij matig. Zijn moeder zegt openlijk dat hij een mislukkeling is. Als Johan tijdens een wielerrace valt en ernstig gewond is, is zijn moeder keihard. Hij wordt door buurvrouw Marcella liefdevol verzorgd. Slechts eenmaal toont Lot enige tederheid voor haar zoon. Ze omhelst hem. Haar botten duwden tegen de mijne, haar omarming voelde ongemakkelijk. Ik probeerde me los te wrikken. Hij denkt aan Marcella. Ik kon aan niets anders denken dan aan de zachte stof rond Marcella’s volle billen.

De vader is een onmogelijke figuur. Op de fabriek waar hij als chemicus werkte, veroorzaakte hij een explosie en werd hij ontslagen. Hij doet geen enkele poging om ander werk te vinden. Hij wandelt in de heuvels en richt in de schuur een soort laboratorium in. Samen met Johan verzamelt hij de benodigdheden daarvoor. Moeder wil dit niet en verkoopt de boel. Gek genoeg wordt er door vader niet geprotesteerd. Het is mooi om te zien dat Johan en zijn vader een goede verstandhouding hebben, ze beschouwen elkaar als vrienden. Met vader gaat het echt bergafwaarts als hij bevriend raakt met Opitz en flink aan de drank raakt. Moeder Lot veracht de familie Opitz. Hun huis beschouwt ze als een hoerenkast. Vandaar de titel van dit originele boek.

Heel mooi zijn de tegenstellingen tussen de families Vapeur en Opitz. Het verhaal, verteld door Johan, wordt spannend als het over de familie Opitz gaat. Deze vrije, onafhankelijke mensen geven kleur aan de roman. De stijl is prettig: levendig en beeldend schetst de auteur allerlei scenes. De toon blijft licht: geen zware dramatiek en altijd is er een humoristische ondertoon.

Heerlijk om te lezen.

Joost van DrielHet bordeel aan het einde van de straat. ISBN978-94-6001-801-5, 175 pagina’s, € 20,00 Antwerpen: Uitgeverij Vrijdag 2021.

Dit bericht is geplaatst in Alle Boeken, Fictie. Bookmark de permalink.