’s Werelds eerste twitterbloemlezing
Tweets op onderwerp gerangschikt.
Vroeger verzamelden mensen postzegels, of suikerzakjes. Nu zijn er personen die van het verzamelen van tweets een serieuze hobby maken, met een eigen Facebook-pagina en, sinds kort, een boekje.
Tweets, u weet wel die korte berichtjes (waaronder veel grappen, woordspelingen en bon mots) op Twitter die niet meer dan 140 tekens, inclusief spaties, mochten bevatten (sinds kort is de omvang verdubbeld naar 280 tekens). De huidige president van de Verenigde Staten is een fanatiek twitteraar (over de inhoud zullen we het hier niet hebben). Bekende Nederlanders die vaak twitteren zijn onder meer Tiësto, Wesley Sneijder, Dirk Kuyt, Armin van Buuren, Doutzen Kroes, Geert Wilders, Youp (van ’t Hek) en Frits Wester. Bekende Vlaamse twitteraars zijn Peter Dedecker, Chris van den Abeele, Sven Ornelis, Karl Drabbe en Lisbet Imbo.
Samenstellers
Aisha Scheuer (1981) startte ‘als grap’ in 2013 de Facebook-pagina Dit Is Waarom Mensen Op Twitter Zitten (DIWMOTZ). Ze verzamelt elke dag wat zij de beste tweets vindt en plaatst die op haar pagina. Na een ‘rustig’ begin heeft deze meer dan 100.000 ‘likes’ en nog iets meer volgers. Aisha kan er inmiddels van leven en heeft dan ook haar baan als kinderverzorger opgezegd: Ik leef nu van wat ik als fanatiek twitteraar het allerliefst doe: tweets lezen en die aan zo veel mensen laten zien.
Nick Muller (1992) is freelance journalist, tekstschrijver, eindredacteur en fanatiek twitteraar. Hij stelde de bundel Gedichten die mannen aan het huilen maken samen. Nick benaderde Aisha om een leuk boekje met tweets samen te stellen. Het resultaat is een boekje met ruim 500 tweets van zo’n 300 twitteraars.
De tweets zijn naar onderwerp gerangschikt in zo’n 50 korte hoofdstukken, waaronder Kinderen, Ouder worden, Kapper, Restaurant, Sportschool, IKEA, Huisarts, Sinterklaas, Eten, Werk, Seks, Daten, Hond, Wiet, Trein, Yoga en Tandarts. Aan kinderen zijn wel drie hoofdstukjes gewijd en de titel Random komt verschillende keren voor.
We ontkomen niet aan enkele willekeurige voorbeelden die ons zo maar tijdens het bladeren opvielen:
– Je hebt het in je – Simpel, maar briljante slogan van de campagne voor orgaandonoren.
– Bij Nederlandse verjaardagen kan je maar het best uitgaan van het worst-kaas scenario.
– De KNO-arts van mijn dochter is zo aantrekkelijk dat het Münchhausen by proxy-syndroom niet eens zo’n slecht idee is.
– Je dochter, die op 1 april geboren is, JOKE noemen.
– Even heel eerlijk, onder ons: ik weet dat ouders zeggen te genieten van elke leeftijd van hun kind, maar ik kan niet wachten tot ze dertig zijn.
– De aller-allerbeste vorm van anticonceptie is een kinderfeestje. Drie keer raden waar ik nu ben.
– Als ik een kookboek zou schrijven, zou het er eentje zijn met geenpansgerechten. Met andere woorden: gewoon een lijstje afhaalrestaurants.
– Gisteren moest ik plotseling hoesten in de tandartsstoel. Hij schrok zich de tering. Het werd een grote puinhoop, maar man wat was het leuk.
Dit is echt een minitopje van de ijsberg. Als het u aanspreekt wilt u natuurlijk meer. Wanneer u dan de inhoud van dit boekje gedoseerd tot u neemt, elke keer een paar bladzijden, hebt u met uw recensent nog tijden plezier.
Een leuk cadeautje, ook na december.
Aisha Scheuer en Nick Muller (samenstellers) – Dit Is Waarom Mensen Op Twitter Zitten. Nederland in 500 en enige tweets. ISBN 978-90-468-2284-5, 143 pagina’s, € 9,99. Amsterdam: Nieuw Amsterdam 2017.