Hoe geheim is het biechtgeheim?

Van spinnenkop naar de moordenaar.
Commissaris Liese Meerhout heeft ternauwernood een moordaanslag overleefd. Ze wil zo snel mogelijk weer aan het werk, maar heeft ontzettend vaak last van een zware migraine die haar hele handelen beperkt. Ze zit diep ongelukkig thuis. Het enige nuttige wat ze kan doen is als hulp werken in het restaurant van haar partner Matthias, maar dat is niet echt haar roeping. Matthias is stiekem wel blij dat ze niet werkt, hij heeft in het ziekenhuis aan haar bed gestaan en is als de dood dat hij haar alsnog zal verliezen. Op een dag als Lise in het restaurant bezig is zegt een vrouw die vertrekt heimelijk tegen haar: red mij! Liese denkt erover na, maar doet vooralsnog niets. Want redden? Redden waarvan? Toch zit het haar niet lekker en ze opent een onderzoek, zonder haar collega’s in te lichten. Ze is tenslotte met ziekteverlof. Wel vertelt ze plaatsvervangend commissaris Michel Masson wat ze doet, haar grote wat oudere vriend op het bureau en de vader van Matthias. Hij is ervan overtuigd dat werken Liese definitief zal genezen, dus hij neemt haar serieus. Hij vertelt haar ook dat het lichaam van een jonge priester is gevonden. Aan zijn voeten liggen dertig zilverlingen, het Bijbelse symbool voor verraad. Als de vrouw uit het restaurant óók wordt gevonden, dood en eveneens voorzien van een Bijbelse verwijzing, voelt Liese zich schuldig: had zij haar nog kunnen redden? En dan valt er nóg een dode.
Liese stort zich, vanaf de zijlijn van haar halve herstel, op het onderzoek naar de moordenaar. Tot ongenoegen van Matthias, die had gehoopt dat ze – gedwongen door haar migraine – zou stoppen met haar politiewerk. Het levert spanning op tussen de twee. Liese wil gelukkig zijn met haar werk, Matthias hoopt dat ze het geluk elders zal zoeken.
Maar waar en wie is de moordenaar? En hoe zoekt hij zijn slachtoffers uit? De politie linkt hem aan een kerkelijke instelling vanwege de Bijbelse teksten bij de doden. En zij vermoeden dat een priester, straf en strak en streng in de leer, hen verder zal kunnen helpen. Maar die blijkt van de ene op de andere dag een baan bij het Vaticaan in Rome te hebben gekregen en is spoorslags vertrokken. Dat is wel héél toevallig. Masson laat het er niet blij zitten, gaat hem achterna en wordt bepaald niet welwillend ontvangen.
Auteur
Toni Coppers (1961) heeft inmiddels een hele reeks misdaadromans op zijn naam staan. Hij is getrouwd met coauteur Annick Lambert en het echtpaar heeft een samengesteld gezin met vijf kinderen. Coppers heeft diverse prijzen op zijn naam staan. Zo ontving hij in 2022 de Hercule Poirot Life Time Achievement Award en de Max Gouden Vleermuis Oeuvreprijs. Daarnaast ontving hij tal van publieksprijzen, maar liefst vijf keer won hij de Hercule Poirot Publieksprijs. De allermooiste bekroning van zijn werk vindt hij dat de bibliotheek in zijn geboorteplaats Sint-Truiden is omgedoopt tot de ‘Bibliotheek Toni Coppers’.
Toni Coppers’ commissaris Liese Meerhout viel zozeer bij het publiek in de smaak dat hij haar de hoofdrol gaf in 21 thrillers. Deze bestsellers zijn verfilmd en trekken veel kijkers.
Wat deze thriller zo boeiend maakt is niet alleen het vernuftige verhaal en de opzienbarende plot, maar ook de herkenbare karakters van al zijn ‘doodgewone mensen’ met hun nukken en passies, hun karakters die botsen of juist klikken, het is psychologie van de bovenste plank. Inlevend, meelevend, intelligent en humoristisch.
Geen wonder dat Toni Coppers zulke hoge ogen gooit in Vlaanderen! Waarom is hij in Nederland niet bekender? Het wordt de hoogste tijd.
Er valt gelukkig een heleboel in te halen via de bibliotheek. Iets om mij op te verheugen.
Dit is een thriller om volop in te duiken en achter elkaar uit te lezen. Het zogenoemde ‘rooie-oortjes-werk’. Chapeau! Vanaf nu ben ik fan van Coppers!
Toni Coppers, coauteur Annick Lambert – Een dodelijke biecht. ISBN 978-94-934-0987-1. 313 pagina’s, € 24,99. Gent: Borgerhoff & Lamberigts 2025.