Het Japanse winkeltje

Een geisha en een samoerai in Frankrijk

Een Parisienne en een Breton zijn helemaal gericht op de Japanse cultuur en doen alles om als geisha en samoerai door het leven te gaan.

Pamela is een meisje dat verkoopster is in een Japans winkeltje. Ze heeft een fascinatie voor Japan. Die was ontstaan door de stripfiguur Yoko Tsuno uit het blad Robbedoes. Ze wil een echte geisha worden. In het winkeltje kleedt ze zich als geisha. Op een dag komt Thad de winkel binnen. Hij komt uit Bretagne en is ook gefascineerd door Japan. Hij was geïnspireerd door de serie Kung Fu. Hij wil een echte Japanse strijder worden, een samoerai. In Pam ziet hij een bijna volmaakte geisha met verfijnde manieren. Ze worden verliefd en gaan samenwonen. Hun relatie lijkt volmaakt, maar Thad wil zich verder ontwikkelen als samoerai en daarom gaat hij naar Japan. Pam gaat hem achterna om hem te zoeken. Zullen ze elkaar ooit weer terugzien?

Auteur

Isabelle Artus studeerde informatica en communicatie. Ze werd journaliste bij een psychologiemagazine. Sinds een paar jaar is zij hoofd communicatie bij Guerlain, producent van parfum en make-up. Deze debuutroman is inmiddels vertaald in het Duits, Spaans en Nederlands.

Geisha

Pamela is al als kind bezig zich te verdiepen in de Japanse cultuur. Ze kleedt zich en gedraagt zich zo veel mogelijk als geisha. Ze treedt in dienst als serveerster in een Japans restaurant. Als geisha wordt ze bewonderd. Alles verandert als Dr. Atsuro met zijn vrouw en enkele vrienden het restaurant bezoekt. Dr. Atsuro komt daarna regelmatig terug. Ze krijgen een verhouding. Hij wordt haar leermeester op haar weg om een echte geisha te worden: een vrouw met verfijnde manieren die alles doet om een man te behagen. Over seks in Japan zegt hij: Seks behoort bij het leven. Bij ons bestaat vleselijke zonde niet. Er is dus geen schuldgevoel, alleen maar genot. Ze gaat bij hem werken in Parijs. Daar bezit hij een bonsaiwinkeltje. Van de mevrouw Atsuro leert ze kalligraferen, bloemschikken en de theeceremonie. Met grote aandacht verzorgt ze de bonsaiboompjes.

Samoerai

Thad doet alles om een echte Japanse krijger te worden. Zijn grote voorbeeld was Sprinkhaan, zijn held uit Kung Fu. Hij gaat naar Japan en raakt bevriend met Nobu. Via hem wordt hij opgeleid tot samoerai en doet hij mee aan acties. We lezen daar weinig over. Het lijkt er allemaal keihard toe te gaan. Zijn rug is bedekt met littekens. Hij is als strijder bereid te vechten tot de dood. Ook hem wordt door een geisha de verfijnde techniek van seks aangeleerd. Met Pamela vormt hij het ideale liefdeskoppel. Thad raakt in een crisis als het geweld waarvan hij vervuld is te strijdig wordt met de liefde. Daarom verlaat hij Pam en begint in Japan opnieuw aan zijn samoeraitraining. Het beeld van de samoerai in deze roman is wat ontluisterend. In de Japanse traditie was de strijder loyaal aan zijn vorst of degene die hem in dienst had. Het lijkt hier om een bende criminelen te gaan die in opdracht intimideert, bedreigt en executies uitvoert.

Dit is een bijzondere roman die wel veel vragen onbeantwoord laat. Waar komt toch die fascinatie voor de Japanse cultuur vandaan? Bij beiden gaat het heel ver, ze hebben er alles voor over en van hun persoonlijkheid blijft weinig over.

Het boek hinkt op twee gedachten. Aan de ene kant zijn er de twee personages met hun verhaal, aan de andere kant is er de zeer uitvoerige informatie over Japan met zijn geisha’s en samoeraistrijders. Deze informatie is nog het interessantst en het best uitgewerkt. Het verhaal over de geisha’s is nogal tegenstrijdig. Uitdrukkelijk wordt gezegd dat een geisha de mannen moet behagen, maar seks hoort daar niet bij. De geisha’s in deze roman hebben wel degelijk seks en hoe! Ook hier gaat het om verfijnde technieken. Behalve heel leerzaam is het boek ook heel romantisch. De liefde tussen Thad en Pamela is prachtig beschreven.

Een leerzame en romantische roman over de Japanse cultuur.

Isabelle Artus – Het Japanse winkeltje. Uit het Frans vertaald (La petite boutique japonaise) door Martine Woudt. ISBN 978-90-284-2735-6, 252 pagina’s, € 19,99. Amsterdam: Wereldbibliotheek 2018.

Dit bericht is geplaatst in Alle Boeken, Cultuur, Fictie. Bookmark de permalink.