Op handen gedragen, maar waar blijft het geluk?

Esther VerhoefNazomer. ISBN 978-90-2634-055-0. 462 pagina’s, €22,50. Amsterdam: Ambo | Anthos 2017.

Succesvol modeontwerpster moet kiezen voor roem of voor zichzelf.

Claudia groeit op in een volksbuurt, in een liefdevol maar burgerlijk milieu, waar toekomst de dag van morgen is omdat men niet verder wil kijken. Ze voelt zich er ontheemd, want ze is altijd bezig met knutselen, mooie dingen maken van restjes stof, van de veertjes van opa’s parkieten, takjes en blaadjes. Alleen dan is ze gelukkig. Familie interesseert haar niet, school evenmin. Tot de leerkracht handenarbeid haar vertelt dat zij met haar bijzondere aanleg naar de kunstacademie zou moeten. Daar richt ze haar streven dan op. Maar in haar eerste academiejaar overkomt haar iets heel ingrijpends.

Vivian D. is een heel succesvolle modeontwerpster. Haar kleding is gewaagd, ze wijkt van gebaande wegen af en haar materiaal- en kleurkeuzes zijn opzienbarend. Als ze haar eigen merk Vivian D. heeft en de fashionwereld haar hemelhoog prijst is ze dolgelukkig. Het is al snel duidelijk: Claudia is Vivian D. Hun werelden botsen hevig. Want het burger-geluk van Claudia staat het zakelijk geluk van Vivian D. in de weg en andersom. Toch proberen de ‘beide vrouwen’ hun eigen levens te leiden. Dat gaat een tijd goed. Maar als de wereld van het grote geld op het ‘merk Vivian D.’ aast en een vijandige overname doet, stort het zorgvuldig opgebouwde kaartenhuis ineen. Vriend en eeuwig bondgenoot Marnix kan haar niet helpen, haar oppervlakkige familie begrijpt haar problemen niet.

 

Esther Verhoef

Esther Verhoef (1968) schreef tussen 1995 en 2005 vijftig informatieve boeken over dieren, waarvan 8 miljoen exemplaren werden verkocht. In 2003 debuteerde zij met de thriller Onrust, die meteen genomineerd werd voor de Gouden strop. Sindsdien schrijft zij ook op dit terrein bestsellers. Nazomer is, na Tegenlicht haar tweede ‘gewone’ roman.

Eén vrouw, twee volkomen verschillende levens, het resulteert in twee verhaallijnen die elkaar iedere keer raken. Want wanneer Vivian gelukkig is maakt ze Claudia ongelukkig. Maar als modeontwerpster Vivian uiteindelijk in New York terecht komt moet ze daar, op last van het grote geld dat haar bedrijf heeft opgeslokt haar eigen ontwerpen van de komende collectie Indian Summer (Nazomer) gaan veranderen zodat ze beter verkopen. Het is een offer dat ze nooit heeft willen brengen, het druist tegen haar geweten in.

Op weg naar der top gaat er altijd iets verloren. soms ben je dat zelf. Met die tekst op de achterflap van het boek schetst de auteur het dilemma waarin Vivian/Claudia komt te verkeren. Na veel wikken en wegen neemt ze een beslissende stap.

Verhoef is niet voor niets een goudgerande schrijver die prijs na prijs wint. Ook dit boek is weer zo’n ‘pakker’, je begint eraan en leest door tot je weet hoe het verhaal afloopt. Komt goed uit dat het vakantie is, want het is een stevige pil. Maar het is dan ook zo’n verrukkelijke, vlot geschreven roman waarin spanning, emotie, liefde, macht en onmacht om de hoofdrol strijden.

Een heerlijk boek.

Dit bericht is geplaatst in Alle Boeken, Fictie. Bookmark de permalink.