Tips voor webmakers

Aartjan van Erkel – Verleiden op Internet. Hoe maak je een website onweerstaanbaar? ISBN 978-90-8965-072-6, 232 pagina’s, € 19,95. Culemborg: Van Duuren Management 2011.

Dit boek is voornamelijk bedoeld voor webmakers ten behoeve van het bedrijfsleven en grote non-profit organisaties. Dit neemt echter niet weg dat er een groot aantal tips staan waar particuliere webbouwers ook veel aan kunnen hebben, want ook die willen graag dat hun ten koste van veel bloed en tranen bedachte en gemaakte site door zo veel mogelijk mensen wordt opgemerkt en gebruikt.

Daarom maak ik een selectie uit de vele tips. Je dient je te realiseren dat internetters bijna niet lezen, maar webpagina’s scannen. De ogen van de scannende lezers gaan volgens de auteur in een F-vormig patroon over een webpagina. Hoe maak je een pagina scanbaar? Door de belangrijkste informatie op de plaatsen te zetten die op de F liggen of die om andere redenen goed worden bekeken, zoals paginatitels, tussenkopjes, onderstreepte hyperlinks, opsommingen met bullets, vette woorden en de eerste paar woorden van een alinea. Van Erkel geeft een aantal tips om je webtekst scanbaar te maken. Ik haal er de volgende uit.

  • Zet boven iedere alinea een samenvattend kopje.
  • Zet de essentie in de eerste zin van de alinea.
  • Laat zo nodig één of twee woorden per alinea opvallen door ze vet te maken.
  • Zorg dat de kopjes bij elkaar de pagina samenvatten.
  • Schrijf getallen in cijfers.
  • Maak van elke opsomming een lijst met bullets.

Die lijstjes met bullets kunnen beter uit niet meer dan zeven punten bestaan. Dit in verband met ons kortetermijngeheugen. Verdere tips op dit gebied:

  • Maak van opsommingen op Internet altijd lijstjes.
  • Maak lijstjes minimaal zeven regels lang, en liefst maar drie, vier of vijf.
  • Laat tekst niet over twee of meer regels lopen.
  • Maak de regels allemaal ongeveer even lang.
  • Maak af en toe een woord vet als dat moet opvallen.
  • Voorkom overlap.
  • Bedenk dat de bovenste en onderste regel het meest opvallen.

De auteur vindt verder dat je webteksten in spreektaal moet schrijven, waarmee je de lezer direct aanspreekt met ‘u’ of ‘jij’. Vermijd samenstellingen, woorden die uit meer woorden bestaan. Ze zijn lang en lezen lastig. Niet ‘consumententest’, maar gewoon ‘test’.

Een vlot geschreven en leuk boek vol korte, interessante hoofdstukken.

Bovenstaande recensie werd als aflevering van de column ‘Kosterlijk’ op dinsdag 2 augustus 2011 uitgesproken in het programma MeerInformatief van MeerRadio, www.meerradio.nl.

Dit bericht is geplaatst in Alle Boeken, Internet. Bookmark de permalink.