Een meesterstuk

Is Isaac Pietersz een moordenaar?

Passie voor kunst kost mensenlevens.

Zeventiger Anton Hiemstra stort zich na zijn pensionering in de wereld van de kunst. Sinds hij op een veiling drie portretten van de 18e-eeuwse schilder Isaac Pietersz heeft aangeschaft hangt dat drieluik al jaren thuis. Zijn vrouw vindt het niet geweldig, maar hém intrigeert vooral één van de drie portretten. Daarop staan twee blije kinderen afgebeeld, zittend op een bankje, aan hun voeten staat een hobbelpaard, het meisje draagt een pop. Hij besluit meer over de schilder te weten te komen en benadert kunstkenner en schilderijenhandelaar Jacques. De mannen raken bevriend. En dan doen de twee kunstliefhebbers een ontdekking die opzienbarend zou kunnen zijn als hun vermoedens kloppen. Heel kort erna sterft Jacques. ‘Zelfmoord’, wordt er gezegd tot Antons grote verbazing, want hij kende zijn vriend niet als depressief. Drie maanden later sterft Anton. ‘Hartstilstand,’ concludeert de arts. Maar dertig jaar later lijkt het erop dat het overlijden van de twee kunstvrienden wel eens een andere oorzaak kan hebben gehad. Want opnieuw duikt Isaac Pietersz op.

Isaac Pietersz staat niet op uit zijn achttiende-eeuwse graf, dat moge duidelijk zijn. Maar in het verre Rusland staat een maffia-handelaar op die zich bij de nouveau riches geliefd weet te maken met de aankoop van Westerse kunst. Hubertus Vreeman brengt een stuk op de markt dat hij gaarne zou willen verwerven. En in Amsterdam krijgt kunsthandelaar Louis Post bezoek van de louche Christiaan Müller. Om de cirkel rond te maken doet de ijverige studente kunstgeschiedenis Katja onderzoek naar een doek dat tot grote opwinding leidt, bij haar en haar hoogleraar Arjen Hageveld. Voor Katja is het gewoon een mooi en lief schilderij dat bij haar grootvader Anton hing, maar voor de kenners en de kunstmaffia is er meer aan de hand. Het is een geheim dat goed verborgen is. Wat is er in vredesnaam aan de hand met dat doek van Isaac Pietersz? Hoe kan het dat de dode schilder na eeuwen nog zorgt voor doden?

Auteur

Peter Römer (1952) is acteur, televisieproducent, regisseur en (scenario)schrijver. Hij zette als bewerker van Baantjer op tv ook als auteur de Baantjer-boekenreeks voort. In 2019 schreef hij mee aan de filmscenario’s van de bioscoopfilm Baantjer het Begin. Samen met zijn vrouw Annet Hock schreef hij de thrillers En nu ik! en Oog om oog.

 

 

Kijkers naar het fascinerende tv-programma Het geheim van de Meester – eigenlijk zou u dat programma moeten zien om dubbel van deze ‘kunstthriller’ te genieten – weten dat een oud schilderij uit verschillende lagen bestaat. Het doek kan per schilder verschillen, de basisverf kan typerend zijn voor déze of andere jaren… Experts dateren en analyseren en determineren op die manier of een doek echt is of vals. Boeiend en adembenemend knap.

Echt of vals kan echter nog meer betekenen. Een doek dat ‘vals’ is is niet opeens niets meer waard. Er kan ook een ander geheim achter schuilen. Lees dit boek maar.

Peter Römer heeft zich ontzettend goed laten voorlichten door de grote kunstexpert prof. Joris Dik. Deze heeft hem wegwijs gemaakt in zijn vak en Römer geeft die kennis door. Alleen: bij Römer vallen er doden.

Een heerlijke kunstgeschiedenis-misdaadroman, spelend op Hollandse bodem zoals dat betaamt wanneer het Hollandse Meesters betreft.

Een staaltje vakmanschap is meesterschap met een buiging naar de auteur.

Peter Römer – Een meesterstuk. ISBN 978-94-005-1023-4, 384 pagina’s, € 18,99. Amsterdam: A.W. Bruna 2021.

Dit bericht is geplaatst in Alle Boeken, Detective / Thriller, Kunst. Bookmark de permalink.