Hoe Thomas Berg wordt gevangen in een sofisme

Liefde kent vele gezichten.
Het zit de Leuvense hoofdinspecteur Thomas Berg niet mee. Niet alleen tobt hij over zijn verbroken relatie met Freya, maar daarnaast kwelt hem ook zijn rechtervoet op afschuwelijke wijze. Hij kan geen stap zetten zonder door hevige pijn overvallen te worden; zodra hij zit of stilstaat verdwijnt de pijn. Aangezien een rechercheur toch echt mobiel moet zijn brengt hij een bezoek aan een orthopeed die hem meldt dat zijn kraakbeen in die voet praktisch verdwenen is. Hij raadt hem cortisone injecties aan, die zéér pijnlijk zijn, maar wel effectief. Berg besluit de kwelling te ondergaan en in de tijd na de injecties leven we mee met de ons inmiddels bekende inspecteur: komt de pijn terug of wordt hij gespaard?
Andermans leed treft hem als inspecteur natuurlijk ook. Er meldt zich een man op het politiebureau, in gezelschap van een stokoud astmatisch piepend hondje dat naar de fraaie naam Cicero luistert. De man, Hannes Wageneer, 64 jaar oud, komt vertellen dat zijn ex-vriend, de 62-jarige beroemde acteur Elias Wullaert met wie hij 21 jaar een relatie had en samenwoonde, in Griekenland is vermoord. Elias is in het immense antieke theater Epidauros van de trap afgeduwd en vijftien meter lager terechtgekomen. Dood. De politie ter plaatse houdt het op een ongeval, maar Hannes is overtuigd van moord. En hij levert het recherchekorps van Thomas Berg ook meteen de naam van de dader: Lenard Degraaf, de eenendertig jaar jonge minnaar van Hannes’ voormalige partner. Het motief zou duidelijk zijn. Elias was steenrijk en hij had Lenard voor zijn dood al overladen met kostbare geschenken, diens antiekzaak voor het faillissement behoed en zijn testament gewijzigd ten gunste van de jongeman.
Wageneer is er natuurlijk niet bij geweest in het theater, maar hij komt met verschillende andere bewijzen ook. Twee doden kort na elkaar in Elias’ familie en een kaart met het woord LA-FA-ARD! Berg en zijn team houden Elias’ val op toeval maar zij gaan toch aan de gang om de dood te onderzoeken. Magere Hein heeft wel héél veel huisgehouden in de naaste omgeving van deze Elias. Als er in Lenards vriendenkring een opmerkelijk iemand opduikt slaat de twijfel extra hard toe. Berg slaat aan het argumenteren, redeneren, combineren en deduceren. Maar volgt hij de juiste weg wel? Is zijn logica geen sofisme? Hij komt voor grote dilemma’s te staan maar krijgt bijstand van een reeds lang overleden dame.
Auteur
Jo Claes (1955) was tot zijn pensionering leraar Nederlands en Engels. Hij is deskundige op het gebied van iconografie, katholiek erfgoed en hagiografie, religieuze onderwerpen die hij graag presenteert in zijn misdaadromans. Naast zijn boeken over zijn specialismen debuteerde hij in 1986 met De stenen toren, deze verhalenbundel kreeg meteen een prijs voor het beste debuut. Al Claes’ boeken spelen in Leuven, ‘de mooiste stad van België’ volgens de auteur. Al lezend is snel duidelijk dat hij de stad van haver tot gort kent en er behagen in schept de lezer deelgenoot te maken van bijzondere ‘vondsten’ in zijn stad, of dat nu kunst, natuur of andere schoonheden betreft. De Vlaamse Dienst voor Toerisme mag hem dankbaar zijn voor deze promotie.
In 2008 verscheen de eerste misdaadroman met Thomas Berg: De zaak Torfs. De inspecteur stal ieders hart en de auteur gaf de man een hoofdrol in zijn leven met nóg meer Berg in beeld. De drogreden is deel negentien.
De auteur won diverse prijzen, zoals de Hercule Poirotprijs 2014, 2017 en 2024. En de Gouden Strop 2015.
Thomas Berg wordt wel vergeleken met Inspector Morse, de erudiete Engelse politieman die jarenlang figureerde in de boeken van Colin Dexter en de gelijknamige Engelse tv-serie. Wie van Morse hield, houdt van Berg, zo is het inderdaad.
Jo Claes schrijft prachtig, puur Vlaams en nooit modieus, hij eert en hanteert bijna terloops fraaie archaïsche woorden en uitdrukkingen. Engels komt er (op één uitdrukking na) niet in voor; wat een heerlijke schrijver. Wat mij betreft de beste Vlaamse schrijver die er is. Intelligent en humoristisch, met gevoel voor historie en eeuwenoude beschavingen. De Latijnse citaten brengen de collega’s van Berg soms tot wanhoop, maar zijn keer op keer op hun plaats.
Zoals iedere Berg van Jo Claes: een geweldige misdaadroman.
Jo Claes – De drogreden. ISBN 9-7890- 57-2095-4-3. 396 pagina’s, € 24,99. Antwerpen: Uitgeverij Houtekiet 2025.