Wolfs muze

Ware liefde laat zich niet verloochenen

Jonge vrouw uit een zwaar christelijk milieu kan slechts even proeven van de ware liefde, maar wordt dan opgescheept met een zeer jaloerse en gewelddadige echtgenoot. De ware liefde laat zich echter niet vernietigen.

De roman begint met een trouwdag en -nacht die te erg voor woorden is. Eerst het kerkelijk huwelijk met een veroordelende dominee. Dan het feest waar ze zich enorm bedrinken en dan de huwelijksnacht. Het dronkemansgelal zwol aan, alsof de gasten hoorden dat de bruidegom zijn lid in zijn bruid ramde. Ze krijgen twee jongens. De vader is heel streng. Hij mishandelt zijn vrouw, de jongens gaan hun vader haten. Zij gaan naar een kostschool. Haar grote liefde wolf wordt een wereldberoemd dichter en schrijver. Heel moeizaam houden ze contact. Alles verandert als haar man hartpatiënt wordt.

Auteur

Lyda Westerink is journalist en schrijfadviseur. Lang begeleidde zij auteurs van financieel-economische vakliteratuur. Tegenwoordig coacht zij mensen die creatief schrijven. Deze roman is geïnspireerd op het sprookje Roodkapje. Haar moeder waarschuwt voor de wolf. De jager vernietigt de wolf en oma is de lieve toeverlaat voor Roodkapje.

Personages

Ten aanzien van de aanduiding van de personages doet zich in deze roman iets vreemds voor. Het boek telt geen eigennamen met hoofdletter. De minnaar heet wolf, de echtgenoot de jagerman en de kinderen de oudste en de jongste. De vrouw wordt verder niet aangeduid, voor het gemak noemen we haar roodkapje. Heeft dit een functie? De schrijfster duidt haar roman aan als een onbeteugeld sprookje. Inderdaad wordt in Roodkapje ook consequent over de wolf en de jager gesproken. Iets anders is de geloofwaardigheid van de personages. De roodharige hoofdpersoon, roodkapje, is aan de ene kant een gehoorzame vrouw die tegen haar wil trouwt met de jager en zich lijdzaam laat afranselen. Aan de andere kant toont ze zich een moderne vrouw die de kerk haat en zich bij de fotograaf die haar portretteert en bij haar wolf een onstuimige vrouw toont. Ook de jager is moeilijk te plaatsen. Hij is enorm jaloers ten aanzien van wolf, maar over de fotograaf maakt hij zich niet druk en wat heeft die ruige, primitieve jager te zoeken bij de Rotary? Mooi geportretteerd is de grootmoeder, een heerlijk onafhankelijke persoon. Ook de moeder is op den duur heel liefdevol.

Kerk

Een heel bizar onderdeel van de roman is de kerk. Het boek speelt duidelijk in deze tijd, bestaan er nu nog zulke strenge, orthodoxe kerken? Misschien als je heel goed zoekt in de Bible Belt. Maar de schrijfster is hier wel heel erg aan het overdrijven. Je ziet slechts karikaturen. Daarom is het ook wel geestig. Van de vrijpartij met wolf is roodkapje volgens de dominee de schuldige. Ze had beter naar de duivel geluisterd dan naar het Woord des Heren. De auteur gebruikt heel neerbuigende termen voor het kerkvolk: kerkkwezels. Oma is de enige die zich van de kerk niets aantrekt. In een heel sterk verhaal vertelt ze dat ze God ontmoet heeft en hem het huis heeft uitgezet.

Wolf

Wolf is in zijn dorp en kerk een aantrekkelijke jongen. Hij heeft een reputatie als charmeur. Hij krijgt pianoles van oma. De hoofdpersoon benadert zelf wolf. Ze gaan naar het schuurtje waar ze een romantische vrijpartij beginnen die verstoord wordt door de jager. Deze enkele gebeurtenissen worden door wolf aangegrepen om er gedichten over te schrijven en later zelfs een roman. Woorden die ze wisselden en bijzonderheden van haar lichaam worden heel nauwkeurig vermeld. Zo vertelt wolf over een schaamlip waarop sproeten voorkomen die samen de kleine beer vormen. De roman wordt ook nog eens verfilmd. Dit alles brengt wolf grote roem. Hij is de gast in een radioprogramma en later in een praatprogramma van de televisie. De schrijfster vertelt dit heerlijk ironisch.

Plasseks

Een amusant boek waarin de auteur af en toe wat overdrijft en waarin ook niet alles even logisch is. Ze heeft een aantrekkelijke stijl die de roman prettig leesbaar maakt. De vele expliciete seksscènes worden heel decent beschreven. Tot aan het eind, als er zeer ongegeneerd over plasseks wordt gesproken.

Lyda WesterinkWolfs muze. Een onbeteugeld sprookje.  ISBN 978-94-6365-074-8, 192 pagina’s, € 17,50. Leeuwarden: Uitgeverij Elikser 2018.

Dit bericht is geplaatst in Alle Boeken, Fictie, Geweld, Man-vrouw verhouding. Bookmark de permalink.