Leuk en inspirerend

Petra de Boevere – Durf te doen. Via social media naar de netwerksamenleving. ISBN 978-90-005-0055-6, 224 pagina’s, € 17,95. Utrecht: A.W. Bruna / Levboeken 2013.

Eigenzinnige en behartenswaardige visie op de do’s en don’ts van sociale media.

Twee jaar na de verschijning van haar eerste boek Meisje van de Slijterij (zie http://bit.ly/ZESMSN) heeft creatieve duizendpoot Petra de Boevere weer een meer dan interessant boek geschreven.

We lezen hoe het haar sindsdien is vergaan, met als hoogtepunt de geslaagde Crowdfunding die het haar mogelijk maakte haar winkel in Breskens niet alleen te verplaatsen naar een A-locatie in Sluis, maar tevens het pand mooi in te richten. En ze hield er ook nog ruim 100 betrokken klanten aan over. Die actie kon alleen maar slagen omdat Petra jarenlang in haar netwerk via de sociale media had geïnvesteerd door zaken te initiëren, mee te doen aan discussies en persoonlijk te reageren op de mening en opmerkingen van anderen. Men ‘gunde’ het haar. Uiteraard kregen alle participanten een uitnodiging voor de openingsavond, waar de toenmalige minister van Economische Zaken, Maxime Verhagen, een ‘twitter-vriend, de officiële openingshandeling verrichtte. En passant leer je als lezer het nodige over het fenomeen crowdfunding, dat overigens merkwaardigerwijze door de banken vaak als een extra risico wordt gezien.

Petra waarschuwt ons terecht voor zelfbenoemde goeroes en social-media-experts. Ook zegt ze behartenswaardige dingen over social media-managers, e-commerce, promoted tweets en gesponsorde tweets. Ze laat zien hoe de KLM tijdens de vulkaanuitbarsting in IJsland (2010) een webcare team klaar had om adequaat te reageren op de sociale media. Een prachtig verhaal is hoe de inwoners van een bepaald dorp zelf de brug schoonmaakten en een feest gaven met het geld dat de gemeente daarmee uitspaarde. Wrang is wel dat die gemeente dit ‘onder de pet’ moet houden omdat de regelgeving hiermee is overtreden.

De auteur doet een beroep op overheden om radicaal eerlijk te zijn tijdens een crisis. Burgemeesters en ambtenaren moeten niet met hun eigen imago bezig te zijn, maar ‘gewoon doen’ en de slachtoffers helpen.

Hilarisch is het stukje over het online proeven van drank. Je proeft op kilometers afstand bijvoorbeeld precies dezelfde whisky en wisselt via Skype of een dergelijk programma face to face je ervaringen uit.

Het laatste hoofdstuk bestaat uit een aantal nuttige tips, die ook mij weer eens met de neus op de feiten drukte over zaken die verbetering behoeven in mijn gebruik van bijvoorbeeld Facebook en Twitter. Mijn schamel excuus: ik heb kennelijk niet die tomeloze energie van Petra de Boevere.

Omdat ze het boek als een diner heeft opgebouwd wordt elk hoofdstuk voorafgegaan door een smakelijk recept. Verder staan er een aantal interessante gastbijdragen in.

De rode draad in dit boek is dat sociale media in deze tijd weliswaar belangrijk zijn, maar dat ze niet in plaats komen van wat er voordien was. Ze zijn aanvulling. Het loont zeker om ermee te werken, maar het gaat Petra om ‘echte beleving en authenticiteit’, on- maar vooral ook offline. ‘Digitaal is slechts een toevoeging aan de echte wereld. En die laatste vergaat nog zomaar niet. Ook niet na 2013.’

Ook in dit boek deelt Petra de Boevere met haar lezers zonder schroom waar ze zich mee bezighoudt en dat is niet gering. En het geheel wordt, in de stijl van een diner, smakelijk opgediend. Laat het u smaken en profiteer er ook nog van.

Een vrolijke must voor wie veel online verkeert.

Aan dit boek werd tevens uitgebreid aandacht besteed in de boekenrubriek LeesKost van het programma MeerInformatief op MeerRadio (donderdag 1 augustus 2013).  Klik op durftedoen om het laatste deel hiervan te beluisteren (er ging helaas iets mis aan het begin van de opname).

Dit bericht is geplaatst in Alle Boeken, Internet. Bookmark de permalink.