Snoepjesrosé of keurige loiresauvignon

Nicolaas Klei – Supermarktwijngids 2012. ISBN 978-90-3759-458-8, 704 pagina’s, € 15,00. Amsterdam: Podium 2011.

Ruim 3000 wijnen voorgeproefd.

Overkomt u dat ook wel eens? Leuke wijnaanbieding in de supermarkt. U neemt drie flesjes mee, maar die blijken na ontkurking niet te drinken. Dat hoeft u niet meer te gebeuren als u deze kloeke pocket meeneemt als u boodschappen gaat doen. Vindt u dat lastig? Wel, het boek is ook als app voor de iPhone en iPod Touch verkrijgbaar.

Klei bezocht winkels van onder meer Albert Heijn, Aldi, Dirk van den Broek, Gall & Gall, Hema, Hoogvliet, Lidl, Plus en Vomar en proefde daar een groot aantal wijnen uit het assortiment. In zijn voorwoord beschrijft hij dat het proeven van al die wijnen vaak ook afzien betekent, want hij moet zich ook worstelen door gaatwelwijn, kanermeedoorrosé, ochalsjedoordrinktvalthetwelmeerood, snoepjesrosé, schraal wit en wrang rood. Maar gelukkig zijn er nog steeds ‘omfietswijnen’, Klei heeft er bijna 400 gevonden. De korte karakteristieken van de wijnen zijn op zichzelf al lezenswaard, maar ook bijzonder nuttig. De prijs heb je er al heel snel uit.

Dit boek is tevens besproken in de boekenrubriek LeesKost van het programma PuurCultuur op MeerRadio (woensdag 22 februari 2012).

Dit bericht is geplaatst in Alle Boeken, Eten en drinken. Bookmark de permalink.