Sociale media

Jeanet Bathoorn – Get Social. Online netwerken voor beginners. ISBN 978-90-5594-742-3, 174 pagina’s, € 14,95. Schiedam: Scriptum 2011.

Een bijzonder boek over de sociale media, waarin alles niet alleen goed op een rijtje is gezet, maar dat ook nog eens uit eigen ervaring enthousiasme uitstraalt over het werken ermee. De auteur Jeanet Bathoorn is een ervaren trainer. Ze definieert sociale media met: ‘Contact maken, houden en verstevigen met andere menzen via internet’. Dit gebeurt met online netwerken. Uit haar boek ontleen ik dat het de sociale media gelukt is om porno van de eerste plaats te verdringen en dat een op de acht stellen die in de Verenigde Staten gaan trouwen elkaar via de sociale media hebben ontmoet.

De kracht van dit boek ligt in het direct en concreet laten zien wat je met de verschillende netwerken kunt en aan het inventariseren van een groot aantal van die netwerken, want met Linked In, Facebook en Twitter ben je er nog lang niet. Uiteraard komen de zojuist genoemde drie uitvoerig aan de orde, waarbij de lezer een aantal praktische tips krijgt over het maken van een aansprekend profiel op LinkedIn, tools voor de gevorderde twitteraar, zoals TweetDeck en twittertips en een handleiding account invullen op Facebook. In het overzicht van netwerken staan ook onder andere Hyves, Mindz, Female Factor, Ikki, Plaxo, Second Life en MySpace. In de uitvoerige inleiding is dan al aandacht besteed aan communities, zoals Ambtenaar 2.0, de netwerk-muzieksite Blip.fm, de muziekdienst Spotify, locatie gebaseerd netwerken met Foursquare en de Nederlandse tegenhanger feest.je, waarmee mensen hun vrienden kunnen laten zien waar ze uithangen. Ook fora en internet gaming worden besproken, evenals foto’s online delen met flickr en natuurlijk de beroemde en beruchte videosite YouTube. Weblogs met WordPress, Wikipedia en andere Wiki’s en het delen van presentaties met Prezi completeren de inleiding. Juist voor wie door het grote aanbod van al deze online diensten tussen de bomen het bos niet meer ziet is dit boek een must. De met schermbeelden geïllustreerde behandeling moge soms kort zijn, maar je krijgt altijd voldoende informatie om je af te kunnen of je hier wellicht wat aan hebt en de voor- en nadelen van de verschillende media tegen elkaar af te gaan wegen.

Bathoorn helpt je je strategie te bepalen met de volgende elementaire vragen: Wat zoek je? Door wie moet je gevonden worden? Wat zijn jouw tags? Hoeveel tijd wil je besteden?
Er is ook een hoofdstuk gewijd aan de impact van de sociale media. Daarin staan interessante en leuke verhalen. Bijvoorbeeld over de verliefdheid van twee twitteraars uit Tilburg en Zuid-Duitsland, waarvan een hele twittergemeenschap meegeniet. Ook van de gevolgen, de zwangerschap van Baby 2.0, die in september 2010 is geboren. Voor vrouwen is er nog een extra hoofdstuk en dan komt een hoofdstuk over handigheidjes, met name van Google, zoals Google documenten, Google agenda, Google alerts en iGoogle. Tenslotte volgen nog een aantal waarschuwingen, onder andere om niet dronken te twitteren en een handige verklarende woordenlijst.

Het boek straalt ervaring, enthousiasme, optimisme en kennis van zaken uit en tussen de regels door leren we de auteur een beetje kennen. Het is niet alleen leuk en nuttig te lezen, maar ook een uitstekend naslagwerk. Ik heb er veel van opgestoken en beveel het graag aan. Het kan u het laatste zetje geven ‘for getting social’ en als u dat al bent hebt u er vast ook nog veel aan.

Bovenstaande recensie werd tevens als aflevering van de computerconsumentenrubriek ‘Kosterlijk’ uitgesproken op dinsdag 20 april 2011 in het programma MeerInformatief van MeerRadio, www.meerradio.nl.

Dit bericht is geplaatst in Alle Boeken, Computers. Bookmark de permalink.